آیا با اپل ایرتگ می توان خودروی سرقت شده را پیدا کرد؟

به گزارش وبلاگ آوای چکاوک، اپل به تازگی از گجت کوچک ایرتگ برای اتصال به اشیا و یافتن آن ها در هنگام گم شدن رونمایی کرد. اما آیا این ردیاب هوشمند برای یافتن خودروی سرقت شده هم کاربردی است؟

آیا با اپل ایرتگ می توان خودروی سرقت شده را پیدا کرد؟

هر کسی چیزهایی را در جایی می گذارد و بعد با فراموش کردن دنبال آن می شود. اما طی یک مراسم آنلاین در 20 آوریل (31 فروردین) اپل یک گجت تازه با نام ایرتگ (Airtag) معرفی کرد که هدف آن رفع نگرانی هایی است که همه در چنین شرایطی تجربه می کنند.

این گجت به اندازه کافی کوچک است و با قیمت 29 دلار ارزان تر از سیستم های قدیمی تر مشابه مانند لوجک (LoJack) است. اما ایرتگ چقدر برای ردیابی خودرو کاربرد دارد؟ این پرسشی است که توسط تیم تحقیقاتی کارز دایرکت (Cars Direct) مطرح شده و بررسی آن می تواند جالب باشد.

اندازه ایرتگ قطعا یک دغدغه نخواهد بود. این گجت به اندازه کافی کوچک است و تقریبا می تواند در هر چیزی جای بگیرد. ایرتگ از یک باتری استاندارد با طول عمر حدود یک سال استفاده می کند و از طریق بلوتوث با دستگاه های اپل جفت می شود. البته با توجه به اینکه بلوتوث در فواصل کوتاه کار می کند هنگام استفاده از این فناوری اگر خودروی سرقت شده شما خیلی دور شود، مستقیما نمی توانید ببینید که کجا رفته است.

با این وجود ایرتگ از فناوری دیگر اپل با نام شبکه Find My هم بر پایه باند فوق وسیع یا فراپهن باند بهره می برد. به طور خلاصه هر دستگاه اپل دارای بلوتوث که نزدیک به ایرتگ قرار گرفته است، آن را شناسایی کرده و یک سیگنال رمزگذاری شده به شبکه ارسال می کند که فقط شما می توانید آن را ببینید.

این همان تنظیماتی است که اپل برای معین مکان دستگاه های گمشده هم استفاده می کند و در پس زمینه دستگاه های اپل فعال است بنابراین تنها دستگاهی که با کمک اپلیکیشن Find My مکان را نمایش می دهد، همان دستگاهی است که در ابتدا با ایرتگ جفت شده است.

به این ترتیب از نظر تئوری تا زمانی که خودرو در مکانی نسبتا عمومی باشد و حداقل یک دستگاه اپل در آن اطراف قرار داشته باشد، می توان با کمک ایرتگ آن را پیدا کرد و این می تواند یک ویژگی جذاب و البته کمی ترسناک باشد؛ ترسناک از این نظر که ایرتگ ممکن است یک راه چاره کاملا مطلوب هم برای ردیابی خودرو نباشد. به گفته اپل، ایرتگ به گونه ای طراحی شده که تا محدوده معینی از دستگاهی که با آن جفت نشده است هم قابل شناسایی باشد.

پس از مدتی ایرتگ هشداری را به دستگاه نزدیک می فرستد و اگر ارتباط بیشتر هم برقرار بماند، ایرتگ صدای هشدار تولید می کند. این سیستم برای جلوگیری از فعالیت های غیرمنتظره مانند قرار دادن ایرتگ در لباس دیگران برای یافتن موقعیت آن ها، طراحی شده که وجود ایرتگ به آن ها اطلاع داده شود، اما اگر به طور اتفاقی آن فرد دزدی باشد که خودرو را سرقت کرده است، در این صورت یافتن خودرو با کمک ایرتگ به بن بست می خورد.

با درنظر داشتن عوامل، اگرچه اپل ادعایی درباره کاربردی بودن ایرتگ برای ردیابی خودرو ندارد، اما با توجه به شروع قیمت سیستم های ردیابی و ضد سرقت مانند لوجک (LoJack) از 695 دلار، احتمالا خرید یک ایرتگ 29 دلاری برای این کار، گزینه جذابی برای برخی افراد باشد.

عکس کاور: اپل ایرتگ در جاسوئیچی

Credit: Motor1/Apple

منبع: Motor1

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا با اپل ایرتگ می توان خودروی سرقت شده را پیدا کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا با اپل ایرتگ می توان خودروی سرقت شده را پیدا کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید