آیا ممکن است دو بار کرونا گرفت؟ ، ایمن شدن نسبت به ویروس کرونا چقدر طول می کشد؟

به گزارش وبلاگ آوای چکاوک، بسیاری از افرادی که از بیماری کووید-19 بهبود پیدا می نمایند، امیدوارند که نسبت به ویروس کرونا ایمنی دائمی پیدا نموده باشند و دیگر دچار عفونت با آن نشوند.

آیا ممکن است دو بار کرونا گرفت؟ ، ایمن شدن نسبت به ویروس کرونا چقدر طول می کشد؟

به گزارش وبلاگ آوای چکاوک به نقل از یاهونیوز اما آنالیز های جدید نشان می دهند که ممکن است این ایمنی نسبت به ویروس جدید کرونا کوتاه مدت باشد و فرد دوباره به آن مبتلا گردد.

یک آنالیز اخیر در بریتانیا که نتایج آن منتشر شده است، هر چند مورد بازبینی کارشناسان مستقل قرار نگرفته است، نشان داد آنتی بادی های فراوری شده ضد ویروس کرونا در بدن بیماران ممکن است 20 تا 30 روز پس از آغاز علائم آغاز به کاهش نمایند و در طول هفته ها به سرعت به حد غیرقابل شناسایی برسند.

یک آنالیز اخیر دیگر هم در چین نشان داد میزان های آنتی بادی در بیمارانی که از کووید-19 بهبود یافته اند در طول دو تا سه ماه پس از عفونت به سرعت کاهش پیدا می نمایند.

کارشناسان می گویند با توجه به این آنالیز ها ضروری است پیگیری و آزمایش بیماران نه تنها در دوره عفونت فعال انجام شد بلکه در دروه بهبودی هم ادامه یابد.

آنتی بادی پروتئینی محافظتی فراوریشده بوسیله دستگاه ایمنی بدن است که به عوامل بیگانه مانند ویروس ها، متصل می گردد و آنها را خنثی می نماید. آزمایش آنتی بادی هم می تواند با شناسایی این پروتئین ها معلوم کند که آیا فرد قبلا دچار عفونت شده است یا نه.

در حال حاضر هنوز قطعا معلوم نیست که آنتی بادی هایی که در این آزمایش ها شناسایی می شوند تا چه حد و تا چه زمانی باعث محافظت فرد در برابر ویروس کرونا می شوند.

دانشمندان همچنین بر انواع دیگر پاسخ ایمنی مانند تاثیر سلول های T (ایمنی ذاتی) متمرکز بوده اند تا بتوانند ایمنی (ترجیحا ایمنی درازمدت) در برابر ویروس کرونا را درک نمایند.

اما اگر ثابت گردد که ایمنی نسبت به کووید-19 به مرور زمان کاهش پیدا می نماید، این بیماری از این لحاظ مشابه سایر کروناویروس ها مانند کروناویروس های عامل سرماخوردگی خواهد بود.

آنالیز های قبلی درباره کروناویروس های شایعی که سرماخوردگی ایجاد می نمایند نشان داده اند ایمنی نسبت به آنها سه تا شش ماه و تقریبا همواره کمتر از یک سال طول می کشد.

اگر واقعا ایمنی نسبت به کووید-19 کوتاه مدت باشد، عفونت دوباره با آن می توان رخ دهد.

گزارش های موردی از آمریکا، چین و کره جنوبی درباره افرادی که پس از منفی شدن آزمایش ویروس و بهبودی دوباره به آن مبتلا شده و آزمایش شان دوباره مثبت شده است، داده شده است.

اما هنوز دقیقا معلوم نیست که این فرایند به چه علتی در این افراد اتفاق افتاده است. آیا علت منفی یا مثبت کاذب بودن آزمایش ها بود است یا واقعا این افراد به گونه جدیدی از ویروس کرونا مبتلا شده اند.

اگر واقعا ایمنی نسبت به ویروس کرونا برای مدت زیادی طول نکشد، ممکن است ایده ایمنی جمعی یا ایمنی گله ای به وسیله سیر طبیعی عفونت در میان جمعیت که به عنوان راه حلی برای فروکش کردن همه گیری مطرح شده است، هیچ گاه تحقق پیدا نکند.

ایمنی جمعی هنگامی رخ می دهد که درصد بالایی از افراد جمعیت یا به وسیله عفونت قبلی یا به وسیله زدن واکسن در برابر آن بیماری ایمن می شوند و با قطع شدن زنجیره انتقال ویروس افراد دیگری هم نسبت به بیمای ایمن نشده اند، به طور غیر مستقیم محافظت می شوند.

کارشناسان می گوید برای دسترس به این ایمنی جمعی معمولا باید 70 تا 90 درصد جمعیت نسبت به بیماری ایمن شوند.

در صورتی که ایمنی افراد مبتلاشده به ویروس کرونا کوتاه مدت باشد، هیچگاه این درصد بالای ایمنی به وسیله عفونت طبیعی در افراد جمعیت ایجاد نخواهد شد.

نمونه سوئد از این لحاظ آموزنده است. سوئد برخلاف سایر کشورهای اروپایی از اجرای قرنطینه و اعمال محدودیت بر مردم سرباز زد، به این امید که به وسیله عفونت های طبیعی ایمنی جمعی در این کشور بوجود آید.

اما تا اواخر ماه مه (اوائل خرداد) فقط 6 درصد جمعیت سوئد آنتی بادی ضد ویروس در بدنشان فراوری نموده بودند و در همین حال میزان های مرگ در این کشور بسیار بالاتر از آن کشورهای اروپایی بود که دستور ماندن در خانه را به مردم داده بودند.

موضوع مدت ایمنی نسبت ویروس کرونا درباره هر واکسنی که برای آن ساخته گردد، هم مطرح است. آیا این واکسن را باید بیش از یک بار تزریق کرد و به اصطلاح احتیاج به زدن واکسن یادآور هم هست یا هر سال باید واکسن را به افراد تزریق کرد؟

به هر حال درحال حاضر افرادی که دچار عفونت با ویروس کرونا شده اند و بهبود یافته اند، همچنان باید احتیاطات بهداشتی مانند زدن ماسک، شستن دست ها و حفظ فاصله جسمی از دیگران را رعایت نمایند.

منبع: همشهری آنلاین

به "آیا ممکن است دو بار کرونا گرفت؟ ، ایمن شدن نسبت به ویروس کرونا چقدر طول می کشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ممکن است دو بار کرونا گرفت؟ ، ایمن شدن نسبت به ویروس کرونا چقدر طول می کشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید