دارندگان خودروهای لوکس در انتظار پیامک مالیاتی، خودرو گران می گردد؟

به گزارش وبلاگ آوای چکاوک، به نظر می رسد اخذ مالیات از خودروهای لوکس گامی دیگر به اجرا نزدیک شده باشد.

دارندگان خودروهای لوکس در انتظار پیامک مالیاتی، خودرو گران می گردد؟

داود منظور، رئیس سازمان امور اقتصادیاتی اخیرا از جمع آوری اطلاعات 17.5 میلیون خودروی سواری و دو کابین خبر داده و گفته است که از میان آنها، 550 هزار خودرو مشمول اقتصادیات بوده اند.

او افزوده که برای مالکان این خودروها پیامک ارسال می گردد و اگر آنها اقتصادیات خود را پرداخت نکنند، در زمان نقل و انتقال خودرو باید مفاصا حساب اقتصادیاتی را بپردازند.

هر چند اخذ اقتصادیات از خودروهای لوکس، از زمان تصویب منتقدانی داشته اما به نظر می رسد بالاخره قرار است اجرایی گردد.

این اقدام چه تاثیری در بازار خودرو دارد؟

خودروهای داخلی گران می شوند؟

برزو حق شناس، کارشناس اقتصادی معتقد است اخذ اقتصادیات از خودروهای لوکس، می تواند باعث افزایش قیمت در بازار خودروهای کمتر از یک میلیارد تومانی گردد.

او به وبلاگ آوای چکاوک می گوید: اخذ اقتصادیات باعث کاهش تقاضای دلالی در بازار خودروهای بالای یک میلیارد تومان و روی آوردن فعالان این حوزه به بازار خودروهای مقرون به صرفه تر می گردد.

حق شناس شرح می دهد: باید این واقعیت را پذیرفت که سرمایه ای در حال چرخش در بازار خودرو است. در نتیجه، به طور طبیعی برای فرار از اقتصادیات حوزه خود را تغییر می دهد.

این کارشناس اقتصادی تاکید می نماید: افزایش تقاضا در بازار خودروهای زیر یک میلیارد تومانی که عمدتا محصولات داخلی هستند، باعث افزایش قیمت این خودروها می گردد.

به گفته او، این قانون بعلاوه باعث می گردد تمایل سفته بازان و دلالان، برای انتقال رسمی خودرو کاهش یابد و آنها تا زمانی که خودرو به دست مصرف کننده نهایی برسد بیشتر به معامله با قولنامه روی می آورند.

اخذ اقتصادیات از تورم و قوانین اشتباه!

با اعتقاد حق شناس اصل این اقتصادیات نیز زیر سوال است.

این کارشناس اقتصادی می گوید: قوانینی مانند ممنوعیت واردات خودرو باعث شده است محصولاتی که در کلاس جهانی در رده خودروهای میانه قرار می گیرند، در ایران به خودروی لوکس تبدیل شوند.

او برای تکمیل حرف خود، از جمله به مدل های مختلف خودروهای کره ای اشاره می نماید.

حق شناس می افزاید: از سوی دیگر، تورم در ایران باعث افزایش قیمت خودروهای کارکرده می گردد. افزایش تورم نیز ناشی از بی انظباطی اقتصادی دولت است.

این کارشناس اقتصادی شرح می دهد: در واقع قوانین و عملکرد دولت باعث افزایش قیمت بعضی خودروها به بالای یک میلیارد تومان شده و حال سیاستگذار می خواهد از مالکان آنها اقتصادیات دریافت کند تا کسری بودجه موجود را رفع کند.

افزایش قیمت خودروهای کارکرده!

او می افزاید: در جهان از قیمت خودروهای کارکرده کاسته می گردد اما در ایران، آنها به علت تورم و عدم ورود خودروی نو خارجی گران می شوند.

به گفته او، ممکن است فردی خودروی خود را 900 میلیون تومان خریداری کند اما پس از یک سال، قیمت آن از یک میلیارد تومان بیشتر گردد؛ در این شرایط، او با وجود استهلاک دارایی، ناچار به پرداخت اقتصادیات است.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو وبلاگ آوای چکاوک بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "دارندگان خودروهای لوکس در انتظار پیامک مالیاتی، خودرو گران می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دارندگان خودروهای لوکس در انتظار پیامک مالیاتی، خودرو گران می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید