شعار گردشگری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

به گزارش وبلاگ آوای چکاوک، شعارهای گردشگری کوتاه راحت تر در خاطره ها می مانند تا آن دسته شعارهایی که واژه های زیادی در آنها به کار رفته است.

شعار گردشگری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

به گزارش وبلاگ آوای چکاوک شهر رم را با این عنوان می شناسید، شهر جاودانه و پاریس را با عنوان شهر روشنایی. این دو مقصد به درستی توانستند برند خود را با فکریاتی که از آنها وجود دارد پیوند دهند. این پیروزیت فقط ناشی از یک کمپین تبلیغاتی نیست، بلکه فرآیندی طولانی است که تصویر برند کشور یا شهر را تقویت می نماید. در سطح رقابت جهانی و با وجود رشد تعداد زیادی از مقاصد، امروزه مدیران بازاریابی بیشتر از همواره بر تحکیم تصویر برند تاکید دارند.

شعار گردشگری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

هر برند از سه رکن ایجاد شده است؛ نام تجاری، نشان تجاری و شعار. این ارکان همگی مهم و دارای اولویت هستند و کارنمودهای متفاوتی در شکل گیری تصویر برند و تا حدودی در انتقال پیغام برند محدودیت دارند. اینجاست که یک شعار مناسب می تواند همچون پلی این محدودیت را رفع نمایند. شعارهای مناسب می توانند معنی واقعی برند را به برترین شکل نشان دهند و نقاط قوت و تمایزات برند را تقویت نمایند. بعلاوه درحالی که نام و نشان تجاری را نمی توان به آسانی تغییر داد شعارها برای تغییر انعطاف پذیرتر هستند. شعار، عبارتی کوتاه است که برای انتقال توصیفات و اطلاعات متقاعدنماینده یک برند استفاده می گردد.

هدف شعار در برند یک مقصد گردشگری این است که ویژگی های کلیدی مقصد گردشگری را به رساترین شکل ممکن بیان کند. شعارها سه وظیفه اساسی دارند: در ابتدا تصویر برند را بهبود بخشند، دوم اینکه به شناسایی آن برند کمک نمایند و سوم اینکه به ایجاد تفاوت های برند در فکر مشتری کمک رسانند.

شعارهای گردشگری پیروز

شعارها و به طور اخص شعارهای گردشگری با تاکید بر بعضی موارد پیروز تر و موثرتر ظاهر می شوند. در ابتدا اینکه در رسانه های مختلف نمایش داده شوند و کمپین های مختلف تبلیغاتی کوشش نمایند شعار را تکرار نموده تا برند یادآوری گردد. سپس تمرکز بر محتوای اصلی شعارها اهمیت دارد که به تقویت تصویر برند کمک می نمایند. در این سری مقالات در پی آنالیز ویژگی های شعارهای گردشگری تاثیرگذار و نمونه های پیروز دراین زمینه هستیم. در ایجاد شعارهای گردشگری توجه به موارد زیر پیشنهاد می گردد:

- ایجاد تصویر طولانی یا میان مدت

- توجه به موضوع موقعیت یابی

- ارتباط درست میان شعار و برند

- تکرار و استفاده از خلاقیت در شعار.

در ادبیات پژوهشی نیز ویژگی های یک شعار گردشگری موثر را چنین عنوان نموده اند: یک شعار خوب باید کوتاه، سرگرم نماینده، پایدار، منحصربه فرد، مختصر، بدون حاشیه و مناسب باشد. بعضی مقاصد در پی ایجاد شعارهای پویا، تحریک نماینده و قابل فهم برای همه و در پی موقعیت یابی استراتژیک آن ها در بازارهای ملی و بین المللی هستند. نمونه ای از این دست شعارها، شعار معروف من عاشق نیویورک هستم است که از دهه 70 میلادی مشهورترین شعار گردشگری در تاریخ شده است.

محققان مختلف تاکید دارند پیغام شعارهای گردشگری باید ویژگی ها و تفاوت های مقصد را انعکاس دهد و از ناهمگونی در تبلیغات پرهیز نمایند. همین امر به توافقات گسترده ای در زمینه بازاریابی منجر شد مبنی بر اینکه شعارهایی که پیغام معینی را سفارشی سازی کردند و بر ویژگی های متفاوت و تمایزات تاکید داشتند، به موقعیت یابی مناسب و انحصار بیشتر در میان مقاصد رسیده اند و به همین ترتیب شعارهایی که نماینده هیچ چیز معین و متمایزی در مقصد نبودند در نهایت آن مقصد را عمومی و غیراصیل کردند. شعارهای گردشگری باید با برند آن مقصد مرتبط باشند. بنابراین مقاصد گردشگری بهتر است شعاری را به کار گیرند که با پیغام خود مقصد مرتبط باشد. از آنجا که هدف اصلی هر شعاری این است که در فکر بماند، بهتر است ساده باشد.

شعارهای گردشگری کوتاه راحت تر در خاطره ها می مانند تا آن دسته شعارهایی که واژه های زیادی در آنها به کار رفته است. تجربه لاس وگاس فقط با سفر به این شهر به دست می آید هم شعار مشهوری است که برای تحریک پاسخ های احساسی خاص طراحی شده است.

یکی از کمپین های شجاعانه تبلیغاتی مربوط به کشور کلمبیا با شعار کلمبیا، تنها ریسکی که دارید اقامت در اینجاست بوده که منجر به افزایش 140 درصدی در ورودی گردشگران بین المللی به این کشور شد. هرچند خیلی از مقاصد در پی اثرات ذکرشده نیستند.

یکی از همین موارد شعار کشور بنگلادش است: بنگلادش را قبل از اینکه گردشگر ها بیایند ببینید که با وجود انتقال پیغام، تاثیر مورد انتظار را نداشته یا شعار گردشگری بحث برانگیز کشور استرالیا در سال 2006 خطاب به گردشگران که می گفت پس کدوم گورستونی هستی؟! که تبلیغات آن در بسکمک از کشورها هم ممنوع اعلام شد.

با توجه به اهمیت نقش شعار در ایجاد تصویر برند و ضرورت آنالیز های بیشتر و مطالعات عمیق تر برای ارائه یک شعار درخور برای مقاصد گردشگری که می توانند در سطوح کشور، استان و شهر ارائه شوند، این موضوع در مقالات بعدی بیشتر و عمیق تر آنالیز خواهد شد.

منبع: دنیای سفر

به "شعار گردشگری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شعار گردشگری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید