وای فای 7 چیست و چه مزایایی نسبت به وای فای 6 دارد؟

به گزارش وبلاگ آوای چکاوک، بسیاری از ما فقط مصرف کننده وای فای و تجهیزات وای فای و اینترنت هستیم و اصلا توجهی به استانداردهای آن ها یا زمان ارتقا و نسل های نو این تجهیزات نداریم!

وای فای 7 چیست و چه مزایایی نسبت به وای فای 6 دارد؟

به طور مثال، تجهیزات استاندارد 802.11ax یا وای فای 6 از سال 2019 وارد بازار شدند ولی احتمالا بسیاری از ما هنوز به این نسل از وای فای ارتقا پیدا نکردیم و داریم از یک مودم یا روتر وای فای 5 یا حتی وای فای 4 استفاده می کنیم.

سرعت ارتقای تجهیزات وای فای نه تنها در ایران، بلکه در سراسر دنیا پایین است ولی این صنعت راه خود را پیش می رود و پس از انتشار استاندارد Wi-Fi 6E ، حالا دارد برای Wi-Fi 7 آماده می گردد؛ نسل نوی از شبکه های بی سیم با فناوری های کاملا متفاوت!

استاندارد آینده وای فای یک انحراف اساسی از نسل های پیشین نیست و روی همان باندهای فرکانسی 2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز و 6 گیگاهرتز بنا شده است. اما در این نسل وای فای، سرعت، قابلیت اطمینان پذیری، پایداری و تاخیر به طرز کاملا چشم گیری بهبود پیدا می نماید.

در ادامه، همه آن چیزی که باید فعلا درباره نسل بعدی وای فای 7 بدانید را ذکر می کنیم:

وای فای 7 چیست؟

Wi-Fi 7 همان چیزی است که انتظار داریم نسل بعدی شبکه های بی سیم نامیده گردد. فعلا، با مشخصات فنی استاندارد IEEE 802.11be شناخته می گردد که یک نسخه از استاندارد پایه و معروف 802.11 است. این استاندارد با نام Extremely High Throughput یا EHT نیز یاد می گردد و روی بهبود تدریجی بسیاری از ویژگی های اضافه شده در استانداردهای قبلی از جمله وای فای 6 تمرکز دارد.

بیایید فناوری OFDMA یا Orthogonal Frequency Division Multiple Access را به عنوان یک مثال در نظر بگیریم. فناوری OFDMA در وای فای 6 معرفی گردید و به روترها اجازه می داد تا دستگاه های متصل بیشتری را مدیریت نمایند و از طیف های موجود، استفاده موثرتری داشته باشند.

در وای فای 7، هدف این است که این با هماهنگی بیشتر در OFDMA بتوانند بهره وری آن را افزایش داده و یک قدم به جلوتر ببرند. OFDMA یک تکنیک انتقال داده است که به چند نقطه دسترسی (اکسس پوینت) اجازه می دهد با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند و عملکرد بهتری در شبکه های بزرگ تر ارائه دهند.

بیشتر بخوانید:

مانند 5G، وای فای 7 نیز با هدف کاهش تاخیر در مواردی مانند اسریم ویدئو و بازی های آنلاین توسعه داده می گردد. تاخیر در اینجا صرفا به مدت زمانی اشاره دارد که یک سیگنال از روتر یا اکسس پوینت به دستگاه شما رسیده و برگشت می نماید. اگر تا کنون مجبور شده باشید در وای فای منتظر استریم ویدئو باشید یا در تماس های تلفنی با مکث های طولانی روبرو شده باشید؛ به خوبی با این تاخیرهای وای فای آشنایی دارید. همان طور که انتظار داریم، با دور شدن از منبع سیگنال، تاخیر بدتر می گردد و شلوغی و تداخل و ازدحام شبکه نیز می تواند تاخیر را افزایش و فاجعه بار کند.

در وای فای 7، علاوه بر اینکه روی هماهنگی و ارتباط بهتر اکسس پوینت ها کار می نمایند؛ بلکه قرار است به دستگاه ها اجازه دهند داده ها را روی چند باند فرکانسی و کانال رادیویی به طور همزمان ارسال و دریافت نمایند تا تاخیر کاهش پیدا کند. این ویژگی که multi-link operation نامیده می گردد؛ در مواردی که راه اندازی شبکه شما به علت تداخل خارجی یا ازدحام دستگاه های اطراف شبکه مختل شده باشد؛ یاری زیادی خواهد نمود.

اگرچه افزایش توان یا سرعت در وای فای 7 یک هدف اصلی نیست اما به لطف پشتیبانی از کانال های گسترده تر، محقق خواهد شد. به زبان ساده، کانال ها، زیرباندهایی در باندهای فرکانسی اصلی وای فای هستند. به عنوان مثال، فرکانس 5 گیگاهرتز به 45 کانال تقسیم می گردد و هریک از این کانال ها می تواند پهنای باند یا عرضی 20 تا 80 مگاهرتز داشته باشد.

به صورت تئوری، کانال های نو 320 مگاهرتز در وای فای 7 مزایای سرعتی بسیار بهتری نسبت به وای فای 6 و 7 کانال با عرض 160 مگاهرتز دارند. اگرچه، همه دستگاه ها از این کانال های با پهنای باند زیاد پشتیبانی نمی نمایند اما برای استفاده در اپلیکیشن های کاربردی احتیاجمند پهنای باند زیاد، بسیار مناسب هستند.

در نهایت، وای فای 7 تعداد لینک های استریم همزمان از یک دستگاه روتر را به 16 لینک افزایش می دهد. در وای فای 6 نهایتا 8 لینک استریم فضایی داریم. اینتل تخمین می زند که این ویژگی وقتی با کانال های با پهنای باند بیشتر ترکیب می گردد؛ در وای فای 7 سرعت حدبیشتری انتقال داده به صورت تئوری به مرز 46 گیگابیت بر ثانیه برسد. این اندازه بیش از 5 برابر سرعت تئوری حدبیشتری 9 گیگابیت وای فای 6 است.

چرا ما به وای فای 7 احتیاج داریم؟

قطعا، بسیاری از ما هنوز داریم از مودم ها و روترهای وای فای 5 یا استاندارد 802.11ac استفاده می کنیم که متعلق به یک دهه پیش است. اگرچه، استانداردهای وای فای 6 و وای فای 6 ای نوتر و به روزتر هستند ولی هنوز راه خود را به سوی بسیاری از خانه ها و دستگاه های مصرف نماینده باز نکردند؛ به استثنای گوشی های پرچم دار یا لپ تاپ ها و کامپیوترهای گیمینگ و فراوری محتوا که بسیار گران قیمت هستند.

پس، چرا صنعت شبکه باید تا این حد مشتاق نسل بعدی شبکه های بی سیم باشد و فشار بیاورد تا استاندارد آینده هرچه زودتر تصویب و اجرایی گردد؟

به زبان ساده، به این علت که ما شاهد نوآوری های بسیار بیشتری در زمینه های دیگر هستیم که به طور مستقیم از بهبود کارایی وای فای در چند سال آینده نشات می گیرند.

بیشتر بخوانید:

اگرچه امروزه، ویدئوکنفرانس و اینترنت اشیا هنوز نسبتا نو هستند؛ ولی به نظر می رسد محبوبیت آن ها در سال های آینده افزایش خواهد یافت. به ویژه، در بخش های سازمانی، دستگاه های صنعتی اینترنت اشیا مانند سنسورها، تجهیزات نظارتی و غیره می توانند به راحتی محدودیت های استانداردهای وای فای را نشان دهند.

حتی ما در خانه هم چندین بلنوگوی هوشمند، لامپ های متصل به اینترنت، سنسورها و پریزهای هوشمند و ده ها وسیله دیگر داریم که می توانند به وای فای و اینترنت وصل گردد. مثلا، دستگاه های قهوه ساز امروزی به اینترنت وصل می شوند!

بنابراین، بهبودهایی که در وای فای 7 شاهد هستیم؛ ما اتصال دستگاه های بیشتر به یک روتر و مدیریت بهتر آن ها، کانال های با پهنای باند بیشتر، کاهش تاخیر و بهبود قابلیت های مدیریت تداخل ها، در آینده مزایای واقعی خود را نشان می دهند و به کار گرفته خواهند شد.

در حالی که شاید یک کاربر معمولی سریعا به آخرین استاندارد وای فای احتیاج نداشته باشد؛ اما کاربران واقعیت مجازی و واقعیت افزوده یا گیمرها می توانند با وای فای 7 از زیر فشار تاخیرها و عدم پایداری اتصال ها بیرون بیایند.

انتظار داریم چه زمانی وای فای 7 به دست ما برسد؟

وای فای 7 هنوز با مشخصات و یک استاندارد کامل و قابل تصویب، فاصله زیادی دارد. در واقع، موسسه IEEE هنوز نام Wi-Fi 7 را برای نسل بعدی شبکه های بی سیم وای فای تصویب نکرده است. پس، جای تعجب ندارد که تا چند سال آینده، خبری از وای فای 7 نباشد.

انتظار می رود در سال های 2023 یا 2024، پروتکل بعدی وای فای تکمیل گردد و حتی شاید یکی دو سال دیگر هم منتظر بماند تا تصویب گردد و مشخصات این استاندارد به دست شرکت های سازنده سخت افزار برسد.

معمولا باید یکی دو سال دیگر هم صبر کرد تا دستگاه های مصرف نماینده مبتنی بر وای فای 7 وارد بازار شوند. بنابراین، بعید است زودتر از سال های 2025 و پس از آن، شاهد به کارگیری وای فای 7 باشیم.

درباره استاندارد Wi-Fi 6E، با وجودی که یک سال کامل از تصویب و نهایی شدن آن می گذرد؛ هنوز بیشتر کشورها مجوز استفاده از فرکانس 6 گیگاهرتز برای استفاده عمومی را صادر نکردند. فقط در کشورهایی مانند انگلیس، ایالات متحده و کشورهای اتحادیه اروپا، این باند رادیویی برای مصارف داخلی باز شده است.

کشورهایی مانند استرالیا و ژاپن هنوز در حال آنالیز این موضوع هستند و کشوری مانند هند اصلا به این احتیاج بازار پاسخ نداده است.

در مجموع، زمانی می توانیم انتظار داشته باشیم که وای فای 7 به طور جدی وارد بازار گردد که ابتدا، استانداردهای فعلی جا افتاده و رایج شوند. با سرعت کندی که استاندارد Wi-Fi 6E در پیش گرفته است؛ هنوز چندین سال تا ورود نسل بعدی وای فای به خانه های ما فاصله داریم!

منبع: شبکه چی

به "وای فای 7 چیست و چه مزایایی نسبت به وای فای 6 دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وای فای 7 چیست و چه مزایایی نسبت به وای فای 6 دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید