گردشگری حیات وحش با ارزش تر از شکار غیرقانونی حیوانات است

به گزارش وبلاگ آوای چکاوک، گردشگری حیات وحش پنج برابر بیشتر از شکار غیرقانونی حیوانات ارزش دارد، چراکه علاوه بر اشتغال زایی، به حفاظت از محیط زیست با یاری مردم بومی نیز یاری نموده است.

گردشگری حیات وحش با ارزش تر از شکار غیرقانونی حیوانات است

پژوهش تازهی نشان می دهد که گردشگری حیات وحش پنج برابر بیشتر از تجارت غیرقانونی حیوانات وحشی، به فراوری ناخالص داخلی جهانی (Global GDP) یاری نموده است. در سال 2018، گردشگری حیات وحش 120.1 میلیارد دلار از فراوری ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص داده بود، در حالی که سهم تجارت غیرقانونی حیات وحش معادل 23 میلیارد دلار بوده است.

شورای جهانی سفر و گردشگری، هم زمان با روز جهانی فیل ها، این پژوهش را شروع کرد و دریافت که مشاهده و تجربه حیوانات در زیستگاه طبیعی آن ها، 4.4 درصد از کل فراوری ناخالص داخلی مستقیم از گردشگری در سال گذشته را تشکیل می داد. گردشگری حیات وحش بعلاوه به طور مستقیم بیش از 9 میلیون شغل در سراسر جهان ایجاد نموده است و به طور غیرمستقیم از 21.8 میلیون شغل پشتیبانی می نماید.

گلوریا گوارا، رئیس شورای جهانی سفر و گردشگری می گوید:

پیغام ما به کسب وکارهای گردشگری، کارمندان و بازتماشامایندگان سراسر جهان این است که ارزش حیات وحش زنده بسیار بیشتر از مرده آن است. گردشگری حیات وحش، بخشی غنی از این صنعت است که نشان می دهد چطور می توان از گونه های ارزشمند به صورت قانونی برای تقویت کسب وکار گردشگری بهره برد، بدون اینکه آسیبی به آن ها وارد کرد. در واقع، بازار این گردشگری بسیار قدرتمند بوده و ارزش آن پنج برابر تجارت غیرقانونی حیوانات است، به همین علت انگیزه ای جدی به کشورها می دهد تا حفاظت و نمایش این حیوانات به جهان را به کشتن آن ها در ازای پول ترجیح دهند.

منطقه آسیا - اقیانوسیه، بزرگ ترین بازار منطقه ای برای گردشگری حیات وحش به شمار می رود که مستقیماً 53.3 میلیارد دلار به فراوری ناخالص داخلی و ایجاد 4.9 میلیون شغل یاری نموده است. آفریقا دومین صنعت گردشگری حیات وحش جهان را دارد و 3.6 میلیون نفر در این بخش فعالیت می نمایند، به طوری که این بخش، سال گذشته 29.3 میلیارد دلار فراوری ناخالص داخلی از فراوری جهانی را به خود اختصاص داده بود.

پژوهش تازه، فرایند مثبت گردشگری حیات وحش را نشان می دهد، هرچند که تجارت غیرقانونی حیوانات وحشی همچنان بازار سیاه این بخش را زنده نگه داشته است. میلیون ها حیوان و هزاران گونه در سراسر جهان هنوز در حال کشته شدن یا اسیرشدن در زیستگاه های طبیعی خود هستند و به عنوان حیوانات عجیب وغریب، برای دارو، غذا، جواهرات یا تزئینات به فروش می رسند. به عنوان مثال، پولک های پانگولین (مورچه خوار پولک دار) جمع آوری و برای قدرت های شفابخشی مورد ادعای مردم استفاده می گردد.

در بعضی موارد، شکار به عنوان علت اصلی قرارگرفتن حیوانات در معرض خطر انقراض تلقی می گردد. در فاصله سال های 2014 تا 2017، سالانه بیش از 100 هزار فیل به خاطر عاج و بیش از هزار کرگدن برای شاخ هایشان کشته شدند. تجارت غیرقانونی حیوانات، با مرگ ومیر انسان ها نیز همراه بوده است؛ به طوری که در پارک ملی ویرونگا واقع در جمهوری دموکراتیک کنگو، بیش از 170 جنگلبان در دو دهه گذشته جان خود را از دست داده اند.

برای مدتی است که کارزاری برای جایگزینی گردشگری حیات وحش به جای شکار حیوانات به راه افتاده است. ایان کریگ از Northern Rangelands Trust می گوید:

برای اینکه مردم محلی کنیا را متقاعد کنیم که حفاظت مبتنی بر جامعه، ثمربخش است، گردشگری نقش مهمی ایفا می نماید. در حال حاضر تعدادی کلبه برای اقامت گردشگران در نظر گرفته شده است که به وسیله مردم بومی اداره می گردد و مشابه همان اقامتگاه هایی است که پارک های ملی در اختیار گردشگران می گذارند. این جوامع اکنون می دانند که وقتی که یک فیل کشته می گردد، آن ها بخشی از منبع عایدی خود را از دست می دهند. به همین علت مردم محلی مراقب حیوانات هستند و کسانی که قصد آسیب به آن ها را داشته باشند، به چالش می کشند. بنابراین، چنانچه رفاه، آموزش و اشتغال مردم بومی به واسطه کشتن حیوانات به خطر بیفتد، مردم اجازه این کار را نمی دهند.

در سال 2015، مؤسسه خیریه حفاظت از حیات وحش Tusk، جایزه جنگلبان حیات وحش Tusk را راه اندازی کرد تا از افرادی که به مبارزه با شکار و تجارت غیرقانونی حیات وحش می پردازند، تقدیر و تشکر به عمل آورد.

گردشگری حیات وحش چه تأثیراتی بر حیوانات دارد؟

چنانچه تعطیلات حیات وحش به صورت اخلاقی مدیریت گردد، واقعاً می تواند به حمایت از گونه های در معرض انقراض بینجامد. هنگامی که گردشگران برای تماشا حیوانات وحشی پول می دهند، از نظر مردم محلی، این گونه ها ارزش اقتصادی پیدا می نمایند و به تبع آن، مردم به خاطر انگیزه های اقتصادی، به حفاظت از حیوانات وحشی یاری می نمایند.

علاوه بر این، گردشگری باعث اشتغال می گردد، به عنوان مثال کلبه ها و کمپ های سافاری در آفریقا، برترین فرصت را به وجود می آورند تا مردم بومی بخشی از عایدی خود را برای تأمین بودجه مدارس محلی و مراکز درمانی صرف نمایند. مردم بومی با مشاهده این موضوع دیگر رغبتی برای یاری به شکارچیان ندارند، حتی وقتی که به آن ها رشوه های سنگینی پیشنهاد می گردد. با این اوصاف چطور می توانید بدون عذاب وجدان به یکی از تعطلات حیات وحش عمرتان بروید؟ در ادامه تعدادی سؤال مطرح نموده ایم که به شما در این تصمیم گیری یاری خواهد نمود.

1. آیا اپراتور تور حضور پررنگی در امور اجتماعی دارد؟ خیلی مهم است که بدانید، تعطیلات شما به صورت مستقیم به مردم بومی یاری می نماید و به وسیله همین مردم باعث محافظت از حیواناتی می گردد که برای بازدیدشان رفته اید. بیشتر اپراتورها با اشتیاق راجع به خدماتی که در روستاهای اطراف انجام داده اند، صحبت می نمایند، از تهیه پمپ برای آب آشامیدنی تمیز تا خرید کالا و خدمات برای مردم بومی یا آموزش جوانان به عنوان راهنماهای حیات وحش یا سرآشپز.

2. آیا یکی از گروه های محافظت از محیط زیست، اپراتور تور را تأیید می نماید؟ وقتی که اپراتور حیات وحش مورد تأیید یکی از سازمان های اصلی حفاظت از محیط زیست باشد، کاملاً واجد شرایط و قابل اطمینان است. به همین علت می توانید مطمئن باشید که به عنوان مثال در سفرهای تماشای ببر که تحت حمایت سازمان TOFTigers انجام می گردد، اعتبار اخلاقی اپراتورها آنالیز شده است. سایر گروه های حفاظت از محیط زیست که از روش های زیست محیطی مسئول و پایدار حمایت می نمایند، عبارت اند از ائتلاف جنگل (Rainforest Alliance) برای اپراتورهای تور و اقامت در آمریکای لاتین و کارائیب و بعلاوه شورای جهانی گردشگری پایدار که مجموعه ای از معیارهای زیست محیطی و پایدار را برای اپراتورهای تور تعریف نموده است.

3. آیا گردشگری حیات وحش واقعاً یک تجربه واقعی از حیات وحش است؟ حیوانات وحشی در طبیعت زندگی می نمایند، هرچند استثناهایی مثل پرورشگاه های حیوانات نیز وجود دارد. در هر صورت بخش اعظم تجربه های حیات وحش که به حیوانات اسیر مربوط می گردد، غیراخلاقی است.

4. آیا رفتار طبیعی حیوانات تغییر خواهد نمود؟ از اپراتورهای حیات وحش که تأثیر بلندمدتی بر رفتار حیوانات وحشی دارند، باید اجتناب کنید. وقتی گردشگران به حیوانات غذا می دهند، این موضوع باعث می گردد، ترس خود از انسان ها را از دست بدهند که عواقب نامطلوب و حتی مرگ باری را به همراه خواهد داشت.

5. آیا تجربه حیات وحش می تواند به سوء استفاده از حیوانات بینجامد؟ اجازه ندهید که تعطیلات حیات وحش شما به قیمت ضایع شدن آسایش حیوانات تمام گردد. جامعه جهانی پشتیبانی از جانوران با استفاده از پژوهشی که در واحد تحقیقات حفاظت از حیات وحش دانشگاه آکسفورد صورت گرفته، لیستی 10 موردی از ظالمانه ترین تجربه ها در حیات وحش را جمع آوری نموده است. در این لیست، راه رفتن با شیرها و فیل سواری دیده می گردد.

6. آیا در گردشگری حیات وحش از محیط زیست محافظت می گردد؟ هنگام بازدید از زیستگاه حیوانات، رفتار شما و گروه تان نباید به هیچ عنوان تأثیرات منفی روی آن ها بگذارد.

منبع: کجارو / The Daily Telegraph

به "گردشگری حیات وحش با ارزش تر از شکار غیرقانونی حیوانات است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری حیات وحش با ارزش تر از شکار غیرقانونی حیوانات است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید