93 درصد فروش Hades روی پلی استیشن بوده؛ آیا دلیلش ایکس باکس گیم پس است؟
به گزارش وبلاگ آوای چکاوک، اکنون که بازی Hades برای کنسول های پلی استیشن و ایکس باکس هم منتشر شده، این فرصت فراهم شده است تا افراد بیشتری به تجربه شاهکار استودیو سوپرجاینت گیمز بپردازند. اثری که سال گذشته توانست توجه های بسیاری را به خود جلب و عملکرد درخشانی را در فصل جوایز ثبت کند.
عملکرد و فروش این بازی در سال گذشته روی کامپیوترهای شخصی و کنسول نینتندو سوییچ بسیار عالی بود و همین قضیه هواداران پلتفرم های دیگر را برای تجربه بازی بسیار مشتاق نموده بود. این اتفاق بالاخره محقق شد و بازی برای کنسول های پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، ایکس باکس وان و ایکس باکس سری ایکس/ اس منتشر شد تا این موفقیت ها ادامه داشته باشد.
بازی Hades برای پلی استیشن و ایکس باکس منتشر خواهد شد
آمار فروش بازی Hades هم در هفته اول عرضه اش در انگلستان این واقعیت را نشان می دهد. با این حال، فروش کلی موفقیت آمیز بازی چیز عجیبی نیست و انتظارش را داشتیم. چیزی که در این میان اهمیت دارد، مقدار فروش فیزیکی این بازی در انگلستان به تفکیک هر پلتفرم است که نتایج آن سؤال عظیمی را برای ما ایجاد می نماید.
آمار فروش هفته اول بازی Hades در انگلستان نشان می دهد که 70 درصد فروش فیزیکی بازی روی کنسول پلی استیشن 5 و 23 درصد روی کنسول پلی استیشن 4 و فقط 7 درصد روی کنسول های خانواده ایکس باکس بوده است. این یعنی بخواهیم در مجموع حساب کنیم، 93 درصد از فروش فیزیکی بازی روی کنسول های پلی استیشن صورت گرفته است و این نشان دهنده تفاوت بسیار زیاد فروش فیزیکی بازی روی پلتفرم های پلی استیشن و ایکس باکس است.
البته، در اینجا یک نکته مهم وجود دارد که سؤال اصلی ما هم به همین خاطر مطرح شده است. همان طور که به احتمال زیاد می دانید، بازی Hades در روز عرضه برای سرویس اشتراکی ایکس باکس گیم پس هم منتشر شد. حال، این پرسش به وجود می آید که آیا عرضه بازی روی گیم پس باعث فروش کمتر بازی در کنسول های ایکس باکس شده است؟
پاسخ به این پرسش کمی پیچیده است و برای پاسخ کامل و درست به آنالیز ها و داده های آماری بیشتر و دقیق تری احتیاج داریم. با این حال، در حال حاضر در پاسخ به آن هم می توانیم بگوییم آری و هم خیر.
از طرفی، پلی استیشن از جامعه مخاطبان بیشتری نسبت به ایکس باکس برخوردار است و در اروپا و انگلستان هم فروش و هواداران بیشتری دارد. اگر فروش فیزیکی بعضی از بازی های دیگر را هم مشاهده کنید، همواره یا حداقل بیشتر اوقات با اختلاف زیاد فروش بیشتر به نفع پلی استیشن بوده است. به تازگی هم فروش فیزیکی اثری همانند رزیدنت اویل 8 هم با درصد زیادی به نفع کنسول سونی بوده است. البته برای رزیدنت اویل 8 درصد فروش 80 به 20 بوده و در واقع نسبت به Hades اوضاع بهتر بوده است. بعلاوه آمار کلی نشان می دهد که فروش فیزیکی بازی ها هم غالباً روی کنسول های سونی بیشتر است و شاید اگر فروش دیجیتالی را حساب کنیم، تفاوت های اندکی ایجاد گردد و کمی درصدها تعدیل شوند. این اتفاق برای رزیدنت اویل 8 رخ داد اما به دلایلی ممکن است این قضیه برای Hades صدق نکند. به همین علت، پاسخ بخشی از این پرسش خیر است اما به هر حال تفاوت فروش Hades روی پلی استیشن و ایکس باکس به حدی زیاد بوده است که نمی توانیم تمام علت آن را این موارد بدانیم.
از طرف دیگر، معین است که سیاست مایکروسافت این است که بازیکنان به سرویس اشتراکی گیم پس جذب شوند و هزینه های خود را در این سرویس انجام دهند. پشتیبانی مایکروسافت از گیم پس به حدی عالی بوده است که گاه ممکن است وقتی اثری در زمان عرضه روی گیم پس منتشر نگردد، دارندگان این سرویس در خرید بازی تعلل نمایند و بگویند ما صبر می کنیم تا بازی برای این سرویس منتشر گردد. پس معین است که این موضوع هم می تواند در بخشی از تفاوت عظیم فروش بازی روی ایکس باکس و پلی استیشن نقش داشته باشد و باعث گردد فروش بازی روی کنسول های مایکروسافت کمتر گردد. به همین خاطر، در این مورد به احتمال زیاد احتساب آمار فروش دیجیتالی هم چندان تفاوت زیادی را ایجاد نکند.
با این حال، باید توجه داشته باشید که این قضیه لزوماً همواره به ضرر توسعه دهندگان بازی ها نیست و گاه شاید منفعتی را هم برای آن ها به خصوص برای استودیوهای مستقل و کوچک تر داشته باشد. مایکروسافت در گذشته اعلام نموده بود که یکی از مزایای گیم پس این است که این پتانسیل را دارد که باعث افزایش فروش بازی ها گردد و گاهی هم این موضوع را در بعضی بازی ها دیده ایم. برای مثال، گزارش هایی منتشر شد که نشان می دهد فروش بازی Descenders که به وسیله استودیوی Rage Squid ساخته شده است، پس از عرضه در گیم پس 5 برابر شده است. بعلاوه مایکروسافت گزارش داده بود که دارندگان اشتراک گیم پس 20 درصد زمان بیشتری را صرف بازی کردن و 30 درصد بازی های بیشتری را تجربه و ژانرهای متفاوتی را کاوش می نمایند. همه این ها ممکن است باعث گردد تا بازی هایی که تا به امروز کشف نشده اند، روی کنسول های ایکس باکس یا حتی پلتفرم های دیگر فروش بیشتری را تجربه نمایند.
علاوه بر این ها، می دانیم که مایکروسافت برای آوردن هر کدام از بازی ها روی گیم پس پول قابل توجهی را به توسعه دهندگان پرداخت می نماید تا از این طریق سازندگان ضرر ناشی از عدم فروش احتمالی را جبران نمایند. به همین خاطر، این حتی می تواند برای بعضی از توسعه دهندگان مستقل خوب باشد و شاید از همین طریق سوپرجاینت بتواند بخشی از فروش کم بازی در کنسول های ایکس باکس را جبران کند.
آیا برای همه بازی ها این گونه است؟ داده های دقیقی برای معین این موضوع وجود ندارد اما به نظر نمی رسد که لزوماً هم همه این بازی ها چنین منفعتی را از عرضه روی گیم پس ببرند. به خصوص اگر این آثار بازی های عظیم تراز اول (AAA) باشند یا حداقل آثاری باشند که بخشی از هزینه خود را به وسیله بسته های الحاقی یا پرداخت های درون برنامه ای تأمین نمی نمایند. طبق مطلبی که در سایت Forbes نوشته شده است، استودیو People Can Fly که بازی Outriders را روی گیم پس منتشر نموده بود، به خاطر اینکه نتوانسته بود هزینه های توسعه این بازی را جبران کند، پاداشی از ناشر بازی یعنی اسکوئر انیکس دریافت ننموده است. البته، معیناً مایکروسافت برای عرضه بازی روی گیم پس هزینه ای را به اسکوئر انیکس پرداخت نموده است اما به هر حال فروش بیشتر بازی روی کنسول های ایکس باکس ممکن بود باعث گردد که فروش بازی بیشتر و هزینه توسعه جبران گردد و در نتیجه اعضای استودیو People Can Fly هم پاداشی را به این خاطر دریافت نمایند. عرضه بازی روی گیم پس فقط باعث شد که جامعه مخاطبان این اسم بیشتر گردد.
این در حالی بود که Outriders هیچ سیزن پس یا بسته الحاقی یا پرداخت درون برنامه ای خاصی تا به این لحظه نداشته است و این جامعه مخاطبان بیشتر نتوانست باعث جبران هزینه ساخت بازی گردد. بازی Hades هم البته همین شکل است و پرداخت درون برنامه ای یا بسته الحاقی (حداقل در حال حاضر) ندارد. این قضیه برای آثاری همانند Destiny 2 می تواند بسیار متفاوت باشد. این گونه از آثار با در اختیار داشتن جامعه مخاطبان زیاد و به وسیله بسته های الحاقی یا پرداخت های درون برنامه ای می توانند با در اختیار داشتن مخاطبان زیاد به راحتی هزینه ساخت خود را جبران نموده و حتی به سودآوری زیادی دست پیدا نمایند.
در سرانجام، اگر فکر می کنید که پاسخ دقیقی به این موضوع ندادیم، احتمالاً حق با شما باشد. همان طور که اشاره کردیم، برای پاسخ بهتر احتیاج به داده های آماری بیشتری وجود دارد. در حال حاضر شاید فقط بتوان برای بعضی از آثار به صورت جدا و مستقل صحبت کرد که همان گونه که در بالا مشاهده کردید، شاید نتایج متفاوتی به دست آید. می دانیم که عرضه بازی ها روی گیم پس می تواند تعداد بازیکنان آن آثار را افزایش دهد ولی نمی دانیم که مایکروسافت چقدر برای آوردن بازی روی گیم پس هزینه پرداخت نموده یا این کار چقدر در فروش بازی ها تأثیرگذار بوده است. به همین خاطر، باید همچنان صبر کرد و نتایج ادامه حیات سرویس اشتراکی گیم پس را مشاهده کرد.
منبع: Forbes
منبع: دیجیکالا مگ