اصلاح حریم و عرصه محوطه تاریخی سیمره

به گزارش وبلاگ آوای چکاوک، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارش های منتشر گشته، اصلاح حریم و عرصه محوطه تاریخی سیمره صورت می گیرد.

اصلاح حریم و عرصه محوطه تاریخی سیمره

بدنبال اظهارات اخیر رئیس جمهور درباره اهمیت و حساسیت مشخص حریم آثار تاریخی با تاکید بر اینکه اختلالی در کسب و کار و معاش مردم ایجاد نکند؛ فرزاد شریفی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام شرایط مشخص حریم و عرصه در این استان را تشریح کرد و گفت: بعضی مشخص حریم ها مشمول زمان شده و با توجه به اینکه امروز ضوابط تغییر نموده است و توسعه شهری داشتیم، حریم و عرصه باید هر چند سال یکبار با نظرات کارشناسان و حدس های مجدد، دوباره مشخص شوند. بر همین اساس، از این هفته اقدامات مشخص عرصه و حریم شهر سیمره در شهرستان دره شهر را آغاز نموده ایم. آخرین مشخص حریم آن مربوط به سال 1390 بوده و قرار است با حریم جدیدی مشخص آن که 45 روز زمان می برد، قسمتی از حریم آن را آزادسازی کنیم.

او با بیان اینکه از 766 اثر ثبت شده در ایلام 40 اثر مشخص حریم و عرصه شده ، اضافه نمود: مشخص حریم و عرصه باید هر چند سال یکبار دوباره انجام گردد و این مطالبه مردم است. مردم زمین های کشاورزی دارند، از طرفی هم بحث حفاظت از آثار مطرح است. بنابراین هر چند سال یک بار بحث مشخص دوباره حریم را انجام می دهیم که اگر در گذشته مسئله ای وجود داشته، برطرف گردد و اگر مسئله ای نباشد همان عرصه و حریم باقی می ماند.

شریفی درباره آثاری که در ایلام احتیاجمند مشخص فوری حریم هستند، اظهار کرد: شهر تاریخی دره شهر، منطقه چالسرا و چندین تپه باستانی از جمله آثار تاریخی هستند که احتیاج دارند، فوری برای آنها حریم و عرصه مشخص گردد.

او با بیان اینکه بزرگترین چالش استان ایلام برای مشخص عرصه و حریم آثار تاریخی، اعتبار و بودجه است، درباره چالش های دیگر شرح داد: خوشبختانه در این دولت هم افزایی خوبی بین دستگاه های اجرایی شکل گرفته است. در حال حاضر چالش جدی با دستگاه ها نداریم، اما گاهی مسائلی بوجود می آید؛ هم شهرداری و هم میراث فرهنگی وظیفه دارند به روش های مختلف و در چارچوب قانون مسائل را حل نمایند، برای مثال اگر زمینی که در حریم آثار تاریخی قرار گرفته است کاربری مسکونی داشته باشد یا مطابق ماده 103 قانون استانداری درباره آن تصمیم گرفته می گردد یا در وزارتخانه میراث فرهنگی. ما هر سال اسامی تعدادی از بناهایی که این مشکل را دارند به وزارتخانه میراث فرهنگی اعلام می کنیم تا به مالکان آنها اعتباری داده گردد و در حریم اثر تاریخی ساخت و سازی نگردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام بعلاوه درباره تفویض اختیار مشخص حریم و عرصه به استانها گفت: در این مورد تابع وزیر هستیم و هر اقدامی در این حوزه انجام گردد، قطعا کارشناسی شده است، حال چه در وزارتخانه باشد و چه در استان. به نظرم تفویض اختیار در چارچوب قانون باید انجام گردد و نظارت هم روی آن باید باشد.

منبع: همگردی

به "اصلاح حریم و عرصه محوطه تاریخی سیمره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلاح حریم و عرصه محوطه تاریخی سیمره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید