نقش راهنمایان گردشگری در کاهش مخاطرات سفر در پساکرونا

به گزارش وبلاگ آوای چکاوک، ایرنا/ این خبر پیرامون نقش راهنمایان گردشگری در کاهش مخاطرات سفر در پساکرونا برای شما مخاطبان گرامی نگارش شد.

نقش راهنمایان گردشگری در کاهش مخاطرات سفر در پساکرونا

قضیه چیست؟

پساکرونا دوره ای از تاریخ زندگی بشر است که به اعتقاد بسیاری کارشناسان، بعد از عبور از همه گیری نه سبک زندگی مانند پیش از سال 2019 خواهد بود و نه روابط اجتماعی و اقتصادی شباهتی به آن دوران خواهد داشت؛ دوره ای تقریبا مبهم، پرریسک و شاید پرماجرا. در هر صورت همه افراد جامعه برای هجرتی ناشناخته از دورانی که استرسی برای ملاقات و میهمانی و مسافرت وجود نداشت به عصری که حتی ملاقات با خانواده، میهمانی و سفرهایی که قبلا به سادگی انجام می شد با قواعد و ضوابط خاص و قطعا الزام آور باید آموزش ببینند و آماده شوند.

در این میان براساس محدودیت های دوران کرونا، آنچه بیش از همه شئونات زندگی انسان ها دچار محدودیت و تحول شد صنعت دنیاگردی بود که علاوه بر آسیب های اقتصادی شدید آثار و تحولات بنیادین را برای این صنعت همراه داشت؛ اکنون همه مردم و مشتاقان سفر برای شروع سفر بدون دغدغه لحظه شماری می نمایند. اما ابهامات و مخاطرات آن در طول زنجیره سفر از سیاست گذران، فعالان، مدیران و برنامه ریزان گرفته تا مردم در جوامع محلی و دنیاگردان مشهود است که هر کدام به نوبه خود برای رفع آن ماموریت و وظایف خاص خود را خواهند داشت.

یکی از عناصر تاثیرگذار در صنعت دنیاگردی راهنمایان سفر هستند که در دوران کرونا بیشترین آسیب را به لحاظ اقتصادی و اجتماعی متحمل شده اند، اما هنوز هم به عنوان مهمترین حلقه این زنجیره ارزشمند می توانند ریسک ها و مخاطرات سفر در پساکرونا را به حداقل برسانند و بار دیگر در تقویت پیوند رابطه دو طرفه دنیاگرد و زنجیره دنیاگردی به ویژه جامعه محلی در مقصد نقش کلیدی ایفا نمایند؛ راهنمایانی که در پساکرونا علاوه بر مدیریت گروه دنیاگردان، رسالت و ماموریت ویژه ای برای اطمینان بخشی و اعتمادزایی میان دنیاگردان و سایر اجزاء و ارکان این صنعت دنیای خواهند داشت.

مهنا نیک بین، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است تغییر رفتارها و روابط میان فردی و اجتماعی دوران کرونا تا مدت ها بعد از سرانجام همه گیری هم ادامه خواهد داشت، حتی تاثیرات این تغییرات به پساکرونا منتقل می گردد و تا مدت ها کاملا مشهود خواهد بود و جوامع محلی کوچک ممکن است تا مدتی از ورود دنیاگردان مخصوصا از مبداهای پرخطر، احساس ترس داشته باشند؛ در این میان راهنمایان دنیاگردی نقشی مهم و محوری خواهند داشت؛ آنها با رعایت و مدیریت شیوه نامه های بهداشتی و اطمینان بخشی از مقصد به دنیاگرد می توانند آرامش روانی دنیاگرد را در طول سفر رقم بزنند.

وی پیرامون نقش راهنمایان دنیاگردی در کاهش مخاطرات سفر در پساکرونا توضیح داد: برای مدیریت دقیق دستورالعمل های کرونا که احتیاج ضروری برای شروع سفر در دوران عبور از همه گیری است، راهنمایان دنیاگردی علاوه بر تمام تخصص ها و دانش هایی که برای حرفه خود آموخته اند، باید از اکنون تمام اصول و قواعد استانداردهای مقابله با کرونا را برای همه اجزای دنیاگردی فرا بگیرند تا در سفرهای پساکرونا یکی از مراجع اصلی مدیریت و کنترل این ضوابط باشند، وجود چنین راهنمایانی به همراه مسافران، اطمینان بخش و تسهیل نماینده برای مسافران و مردم در مقصد سفر خواهد بود.

تفاوت های همه گیری کرونا و سارس

نیک بین با اشاره به گزارش شورای دنیای سفر و دنیاگردی گفت: در حدود 1.4 میلیارد دنیاگرد در سال 2019 در کل دنیا جابه جا شدند که حدود 1.7 تریلیون دلار درآمد ایجاد نموده است؛ این درآمد از محل دنیاگردی برای بسیاری کشورها جز صنایع اول آن ها بوده و اکنون در بحران کرونا همین کشورها که به صنعت دنیاگردی وابستگی زیادی داشتند، بیشتر آسیب دیده اند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد پیرامون نقش راهنمایان دنیاگردی در کاهش مخاطرات سفر در پساکرونا اضافه نمود: این درحالی است که رشد کل اقتصاد دنیا در سال 2019، معادل 2.5 درصد بوده است. این رشد بالا همراه با سایر جذابیت های اقتصادی و اجتماعی باعث شده ورود به این صنعت برای بسیاری جوامع و دولت ها جذاب باشد.

وی اضافه نمود: صنعت دنیاگردی در دنیا رشد شتابان و فزاینده ای را در پیش گرفته بود که ناگهان اواخر سال 2019 با همه گیری کرونا روبرو شد؛ این اتفاق قبلاً هم با شیوع بیماری سارس در جنوب شرقی آسیا در سال 2003 رخ داده بود که خوشبختانه در ژوئیه همان سال مهار شد؛ طبق آمار ارائه شده حدود هفتصد نفر در کل دنیا بر اثر این بیماری فوت کردند. آن موقع خیلی از کشورها آلوده نشدند و فقط حدود 29 کشور به این بیماری آلوده و درگیر شدند و از طرفی، پروازها، هتل ها و بقیه بخش های صنعت دنیاگردی یا حتی خیلی از کسب وکارهای دیگر تعطیل نشد و شیوع آن به گونه ای نبود که پروازها لغو شده، هتل ها کاهش ورودی داشته باشند یا حتی تعطیل شوند.

اتفاق سال 2003 ضررهایی بود که ناشی از افت تقاضا بود و کشورهایی که درگیر این بیماری بودند تعدادشان محدود بود و بیشتر در قسمت جنوب شرقی آسیا متمرکز بودند که در مجموع حدود پنجاه میلیارد دلار ضرر داشت. افت تقاضا باعث شد تنها در آن سال با کاهش ورودی دنیاگرد روبرو شوند، اما اکنون با گذشت یکسال از بروز بیماری کووید19 و دامنه دار بودن پیامدهای آن برای بسیاری کشورهای درگیر در نقاط مختلف و با وجود کشف و معرفی واکسن این بیماری، فعلا نمی توان در مورد سرانجام دوران همه گیری و اتفاقات دوران پس از کرونا به روشنی اظهارنظر کرد.

زنان شاغل در صنعت دنیاگردی بیشتر در معرض بیکاری هستند

نیک بین با بیان اینکه طبق گزارش های دنیای تا سال 2024 اوضاع صنایع و اقتصاد در دنیا عادی نخواهد شد، گفت: کرونا برای صنعت دنیاگردی به عنوان سومین صنعت دنیا از لحاظ صادرات در سال 2019 موجی از بیکاری و در ریسک قرار دریافت بیش از 100 میلیون شغل را همراه داشت. در این میان زنان که 54 درصد از کل شاغلان این صنعت را در دنیا تشکیل می دهند در خطر ریسک بیشتری قرار دارند؛ دنیاگردی به عنوان یک صنعت زنجیره ای متشکل از حمل و نقل، اقامت، پذیرایی و رستوران، جاذبه ها و خرید، بیشترین لطمه را از همه گیری دیده و کاهش درآمد صادراتی این صنعت می تواند فراوری ناخالص داخلی دنیای را 1.5 تا 2.8 درصد کاهش دهد.

مدرس حوزه دنیاگردی پیرامون نقش راهنمایان دنیاگردی در کاهش مخاطرات سفر در پساکرونا گفت: از طرفی تشدید تحریم های اقتصادی بر حیات صنعت دنیاگردی و ورود دنیاگرد به ایران تاثیر قابل توجهی داشت و اکنون با گذشت یکسال از همه گیری کرونا به رغم اینکه فعالیت محدود رستوران ها و مراکز اقامتی در برخی شهرها شروع شده و پروازها با رعایت شیوه نامه ها و آزمایش های پزشکی قابل انجام است، عملا جاذبه های دنیاگردی همچنان تعطیل و با رشد کُند و منفی این صنعت در حوزه داخلی و ورودی به ایران، روبرو است.

پیش فروش و تخفیف ها باعث رونق بخشی سفر در پساکرونا

نیک بین با اشاره به برخی مسائل زیربنایی صنعت دنیاگردی ایران و برخی مسائل پیش از کرونا گفت: کمبود و ضعف زیرساخت ها و روساخت های مورد احتیاج این صنعت و عدم انسجام در برنامه ها و اسناد بالادستی توسعه به دوران پیش از بروز همه گیری کرونا مربوط است و رونق مجدد و توسعه دنیاگردی ایران در پساکرونا را از دو جنبه می توان تحلیل کرد؛ در نگاه مثبت اینکه دوره کرونا می تواند یک دوره تنفس برای بازبینی و ترمیم صنعت دنیاگردی و اصلاح و رفع نواقص آن توسط برنامه ریزان و دولتمردان و خط مشی گذاران باشد تا با سرانجام همه گیری با توانی مضاعف و پرقدرت به فعالیت در این صنعت در حوزه داخل و جذب دنیاگرد خارجی بپردازیم.

مدرس حوزه دنیاگردی به ابعاد و تاثیرات منفی دوران کرونا اشاره نمود و اضافه نمود: کووید19 بسیاری از ظرفیت های موجود اعم از کسب وکارهای خرد و متوسط را که توان مقابله با خسارت های اقتصادی دوران همه گیری نداشت یا تضعیف کرد یا از بین برد که بازیابی آن در پساکرونا با مشکل و هزینه های فراوان روبرو می گردد؛ لذا توجه به ظرفیت های پیش از کرونا و تقویت آن همچنین اصلاح موانع برای شتاب بخشی، می تواند در پیشبرد اهداف توسعه دنیاگردی ایران در دوران پساکرونا اثربخش باشد.

عضو هیات علمی گروه دنیاگردی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برنامه های پیشنهادی سازمان دنیای دنیاگردی برای احیا و حمایت از صنعت دنیاگردی گفت: لغو ویزا میان کشورها در پساکرونا از جمله این پیشنهادات است که دنیاگردی را تسهیل و پس از این رکود کم سابقه وارد رونق می نماید؛ از طرفی پیش فروش ها و تخفیفات خدمات دنیاگردی مانند خرید بلیت هواپیما و قطار در این زمان و استفاده از تخفیف تا 20درصد در سفرهای بعدی، همراه با تخفیف ها یا خدمات خاص، می تواند در رونق بخشی دنیاگردی در پساکرونا بسیار تاثیرگذار باشد؛ در حال حاضر که مردم مجبور به در خانه ماندن هستند، این تقاضای انباشته شده و برنامه های تشویقی و انگیزشی، علاوه بر تقویت صبوری، برای مردم، امید به سفر امن و ایمن در آینده را ایجاد می نماید.

دنیاگردی از بین نمی رود، تغییر جهت می دهد

نیک بین گفت: دنیاگردی به عنوان مثال یک صنعت یا یک محصول در برخورد با بحران ها از بین نمی رود، بلکه تغییر جهت می دهد، شاید برای برخی از محصولات و صنایع این اتفاق بیافتد؛ ولی صنعت دنیاگردی ممکن است جهت هایی پیدا کند، مثلاً فناوری، امنیت و بهداشت در آن پررنگ تر گردد و براساس سلیقه متقاضی، انتخاب زمان و مکان آن تغییر کند. در هیچ تحلیلی برای پساکرونا توقف در صنعت دنیاگردی پیش بینی نشده است، به طور کلی دنیاگردی را نمی توان به کامل متوقف کرد.

تا پیش از کرونا اعتقاد بر این بود که ابزار و پیشرفت های فناوری نمی تواند جایگزین نیروی کار شاغل در صنعت دنیاگردی گردد، زیرا در این صنعت روابط فردی مهم است و یک ربات در هتل نمی تواند آن لبخندی را که نیروی انسانی برای میهمان دارد، داشته باشد؛ اما ممکن است بعد از این به واسطه شیوه نامه هایی که برای اقامتگاه ها و رستوران های پذیرایی تدوین و ابلاغ می گردد با تأکید بر عدم ارتباط چهره به چهره دنیاگردی و مهماندار، ربات ها و فناوری های نوین یاری کند تماس دنیاگرد با پذیرشگر و بخش های مختلف به صورت غیرمستقیم انجام گردد.

صنعت دنیاگردی خود را با شرایط پساکرونا تطبیق می دهد

نیک بین گفت: در پساکرونا تماس چهره به چهره با سرویس دهندگان و کارکنان اماکن اقامتی به حداقل ممکن می رسد و بیشتر فناوری جایگزین می گردد؛ به هرحال، چنین جهش هایی ممکن است اتفاق بیافتد. این صنعت و رشد مثبت آن و کسب وکارهایی که فعال هستند متوقف نخواهند شد، بلکه صاحبان مشاغل باید خود را با شرایط جدید در پساکرونا تطبیق بدهند.

وی نوآوری، خلاقیت و پایداری را از تاکیدات سازمان دنیای دنیاگردی برای بازآفرینی در صنعت دنیاگردی در پساکرونا عنوان نمود و گفت: احیای صنعت دنیاگردی در پساکرونا از اکنون بر مبنای توسعه پایدار - توسعه ای که احتیاجهای ذی نفعان را به صورت مستقل و برابر در نظر می گیرد- باید مورد توجه قرار گرفته و در این فرآیند اگر احتیاجی به احتیاجهای دیگر ترجیح داده گردد، باعث می گردد توسعه، متوازن، برابر و عدالت محور نباشد.

پژوهشگر حوزه دنیاگردی بر ضرورت تامین و تضمین ایمنی و امنیت به عنوان مفاهیم اساسی توسعه پایدار دنیاگردی در دوران کرونا و پساکرونا تاکید نمود و اضافه نمود: ایمنی به لحاظ سلامت عمومی به صورت دوجانبه برای دنیاگردان و جامعه میزبان باید فراهم گردد؛ دولت ها باید این اطمینان را به مسافران داخلی و خارجی و هچمنین جوامع محلی بدهند که از زمان شروع سفر و بدو ورود دنیاگرد، پروتکل های بهداشتی از بخش حمل ونقل تا اقامتگاه که خیلی آسیب زاتر هستند رعایت می گردد و کنترل ها دقیق و محکم اجرا می گردد، از طرفی دستورالعمل ها هم باید از ضمانت اجرایی و نظارت بالایی برخوردار باشند.

مدرس حوزه دنیاگردی با اشاره به فرهنگ پاکیزگی، نظافت و بهداشت به عنوان اصول اخلاقی و آموزه های فرهنگی و دینی مردم ایران تاکید نمود: باید به دنیاگردان خارجی که به ایران سفر می نمایند اطمینان داده گردد که از زمان ورود به کشور با پروتکل ها و استانداردهایی بهداشتی در تراز دنیای روبه رو می شوند و تا سرانجام اقامت و مسافر و خانواده آنها این ضوابط تامین و تضمین شده است؛ وقتی این اطمینان خاطر به دنیاگرد داده گردد و او اعتماد کند که به کشوری به عنوان مقصدی با درجه بالای از امنیت بهداشتی سفر نموده که می تواند سلامت دنیاگردان را در طول اقامت تضمین کند، یک مزیت رقابتی موثر برای عادی سازی سفر به ایران، ایجاد می گردد.

عدم مدیریت انباشت تقاضای سفر، چالش صنعت دنیاگردی در پساکرونا

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه کاهش دنیاگردی داخلی به دلیل عدم اطمینان و ترس از شیوع کرونا و به صورت ذهنی و کاملاً هم قابل توجیه است، اضافه نمود: کسب و کارهای دنیاگردی باید به سرعت فرایند اطمینان بخشی را برای سفرهای داخلی شروع نمایند، دولت باید به وسیله رسانه ها و تبلیغات اعتمادزا به متقاضیان بالقوه سفر، حس امنیت بهداشتی را انتقال دهد تا فرایند سفرهای کنترل شده و ایمن داخلی شروع گردد، چون بیش از این نمی توان احتیاجهای انباشته برای سفر را متوقف کرد و شاهد ورشکستگی صنعت دنیاگردی بود؛ اگر این فرایند فزاینده انباشت تقاضا مدیریت نگردد در پساکرونا با توجه به ظرفیت ها و زیرساخت های دنیاگردی، می تواند به تهدید و چالش صنعت دنیاگردی هم تبدیل گردد.

نیک بین گفت: شیوع کرونا و کاهش حجم سفر می تواند فرصت مناسبی باشد تا ضعف های زیرساختی و روساختی صنعت دنیاگردی بازبینی و رفع گردد، مهارت ها و دانش نیروی شاغل در بخش دنیاگردی تقویت و ارتقا داده گردد؛ آشنایی با دستورالعمل های بهداشتی، برقراری روابط موثر با دنیاگرد، معیارگذاری های جدید در رعایت فاصله با دنیاگردان که هم شیوه نامه ها رعایت گردد و هم فضای صمیمی ایجاد گردد -نه خیلی دور، نه خیلی نزدیک - باید از اکنون تمرین و آموزش داده گردد.

در حال حاضر در همین سفرهایی که انجام می گردد نمی توان و نباید معیارهای و دستورالعمل های بین المللی بهداشتی را کنار گذاشت، فاصله حرفه ای با دنیاگرد باید تا زمانی که اوضاع عادی نشده حفظ و کاملا بر اساس شیوه نامه های بهداشتی رفتار گردد.

شاید جوامع محلی تا مدت ها در پساکرونا نسبت به ورود دنیاگرد استرس داشته باشند

نیک بین با بیان اینکه تغییر رفتارها و روابط میان فردی و اجتماعی دوران کرونا تا مدت ها بعد از سرانجام همه گیری گفت: حتی تاثیرات این تغییرات به پساکرونا منتقل می گردد و تا مدت ها کاملا مشهود خواهد بود؛ جوامع محلی کوچک ممکن است تا مدتی از ورود دنیاگردان مخصوصا از مبداهای پرخطر، احساس ترس و ریسک داشته باشند؛ لذا توجه و کنترل بر جریان های دنیاگردی در قالب پروتکل های دنیای سفر مورد تایید سازمان های دنیای بهداشت و دنیاگردی از سوی بخش دولتی می تواند بر بهبود این رابطه بین جامعه میزبان با میهمان و تحت کنترل قرار دریافت فرایند همه گیری اثربخش باشد تا هر چه زودتر روابط دنیاگرد-میزبان در مقاصد عادی گردد؛ در این میان راهنمایان دنیاگردی نقشی مهم و محوری خواهند داشت. آنها با رعایت مدیریت شیوه نامه های بهداشتی و اطمینان بخشی از مقصد به دنیاگرد، می توانند آرامش روانی خاطر آنها را در طول سفر رقم بزنند.

بازدیدهای آنلاین در کرونا رابطه دنیاگرد و جاذبه فرهنگی را حفظ کرد

نیک بین به نقش پررنگ متولیان ظرفیت های دنیاگردی فرهنگی-مذهبی در ایران برای حفظ ارتباط با علاقمندان این بخش از صنعت دنیاگردی در دوران کرونا اشاره نمود و گفت: ایجاد بازدیدهای آنلاین از موزه ها، رویدادهای آیینی و معنوی، گالری های هنری، سینما و تئاتر موجب شد ارتباط مخاطبان و دنیاگردان بالقوه با جنبه های فرهنگی مقصدها حفظ و افزایش یابد؛ به نظر می رسد این نوع ارتباط دنیاگردی و فرهنگ، قالب دنیاگردی فرهنگی در دوران پساکرونا در ایران را با استقبال بیشتری روبرو کند.

وی همچنین به گزارش سازمان دنیای دنیاگردی تحت عنوان دنیاگردی فرهنگی و کووید 19 اشاره نمود و اضافه نمود: این گزارش به تاثیر دنیاگردی فرهنگی در مقصدها پرداخته و راهکارهایی اثربخش تر ارائه نموده است تا بهبود اطلاعات و تبادل داده ها بین بخش های مختلف صنعت دنیاگردی اتفاق بیافتد؛ این جریان اطلاعات به برنامه ریزان فرصت و امکان آنالیز های بهتر برای اجرای ایده های نو می دهد. خلاقیت و نوآوری در حوزه های فرهنگی مقصد می تواند موجب جذب دنیاگرد بیشتر و همچنین آینده پایدارتر برای دنیاگردی فرهنگی و البته فرهنگ دنیاگردی گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه، آموزش و توانمندسازی نیروی شاغل در حوزه دنیاگردی و فرهنگ و تقویت ساختارهای حکمرانی برای هماهنگی بهتر و اشتراک اطلاعات و جذب مخاطبان جدید از بازارهای بالقوه دنیاگردفرست برای حوزه دنیاگردی فرهنگی را از تاکیدات برنامه دنیاگردی فرهنگی و کووید19 سازمان دنیای دنیاگردی عنوان نمود.

تمرکز بر برندسازی هنرهای سنتی ایران در سطح منطقه و دنیا

نیک بین گفت: نقش هنرهای سنتی، صنایع دستی و میراث و ظرفیت های فرهنگی-هنری ایران اسلامی در اثرگذاری مقصدها بر بازارهای دنیاگردی پساکرونا را نمی توان نادیده گرفت؛ قطعا با توجه به غنای فرهنگی کشور می توان بر برندسازی این ظرفیت ها برای دنیاگردی ایران در سطح منطقه و دنیای تمرکز کرد؛ زنان عمده فراورینمایندگان هنرهای سنتی و صنایع دستی در قالب مشاغل خانگی هستند که در جریان همه گیری آسیب جدی اقتصادی و معیشتی را تجربه کردند، که ضرورت دارد دولت به این بخش برای فعال نگه داشتن این ظرفیت ها برای دوران پساکرونا توجه ویژه داشته باشند.

منبع: همگردی

به "نقش راهنمایان گردشگری در کاهش مخاطرات سفر در پساکرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش راهنمایان گردشگری در کاهش مخاطرات سفر در پساکرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید