جزیره شناور ایران؛تکاب سرزمین رمز و رازها&hellip، تصاویر

به گزارش وبلاگ آوای چکاوک، امروز می خواهیم به دریاچه ای کوچک با اسمی شاید عجیب به نام چملی(chamali)سفر کنیم.

جزیره شناور ایران؛تکاب سرزمین رمز و رازها&hellip، تصاویر

به گزارشوبلاگ آوای چکاوکبرای رسیدن به این منطقه زیبا باید از روستای تکاب گذر کنید. پس از آن است که کم کم چملی پدیدار می گردد.

ما همواره گفته ایم که در سرزمین 4 فصل و پهناوری زندگی می کنیم که ورای زندگی مدرن و ماشینی که در آن جریان دارد، مملو از زیبایی های فراوان و البته موارد عجیب و حیرت آور است. یکی از این اعجاب آورها در استان آذربایجان غربی جای گرفته است و چملی گول یا زمین چمنی متحرک نام دارد!چملی گول (به معنی برکه ای که در وسط آن جزیره ای از چمن است)، با نام رسمی چمن متحرک یکی از آثار شگفت انگیز طبیعی در 15 کیلومتری شهر تکاب، است.

این چمن به صورت جزیره ای متحرک با مساحت هشتاد متر مربع بر روی دریاچه ای کوچک خودنمایی می کند که با وزش باد و جریان هوا و یا تکان خاصی به جهات مختلف تغییر راستا داده و حرکت می کند از علت حرکت و شناور بودن این چمن شگفت انگیز اطلاعات دقیقی در دست نیست اما بعضی کارشناسان علت آن را منطبق و متناسب با حرکت وضعی زمین و عده ای دیگر ناشی از عوامل طبیعی و وزش باد می دانند و همین امرموجب منحصر به فرد شدن این جاذبه طبیعی شده است.

پوشش گیاهی آن به گونه ای است که ریشه های گیاهان و نیزارها در هم تنیده شده و این ریشه ها بدون تماس با زمین از آب تغذیه می نمایند.

ضخامت چمن به گونه ای است که امکان قدم گذاشتن بر روی آن وجود دارد. در اطراف دریاچه لجن زارهای فراوانی وجود دارد ولی از سمت شرق دریاچه و با عبور از راهی باریکی می توانید به ساحل این دریاچه برسید.

چمن به صورت معلق و شناور در وسط این برکه قرار گرفته و دارای پوشش گیاهی کاملاً مطلوب و مناسب است و حتی در فصل زمستان و سرمای هوا نیز چمن آن سبزی خود را از دست نمی دهد.

قطعه چمن متحرک به صورت یک نیم قوس کمانی که از پیرامون برکه جداست هنگام حرکت جاذبه فوق العاده ای را ایجاد می کند و از این لحاظ یکی از مناطق مهم طبیعی و گردش گری آذربایجان غربی محسوب می گردد. عمق این برکه زیاد بوده و ماهی و مرغابی های وحشی در اطراف این چمنزار جلوه و زیبایی خاصی را پدید می آورد.

سالانه حدود پنج هزار توریست داخلی و دویست توریست خارجی از این اثر بازدید می نمایند اما این مکان هنوز ثبت ملی نشده است.

نبود جاده دسترسی مناسب، امکانات رفاهی و بهداشتی متناسب با حضور توریستان داخلی و خارجی و عدم تبلیغات و معرفی این اثر یکی از دلایل ناشناخته ماندن آن دانست.

این منطقه متعلق به دور سوم زمین شناسی است.

منبع: توریسم آنلاین

به "جزیره شناور ایران؛تکاب سرزمین رمز و رازها&hellip، تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزیره شناور ایران؛تکاب سرزمین رمز و رازها&hellip، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید