دفتر ریاست جمهوری لبنان: الحریری در تشکیل کابینه خلاف قانون اساسی پیش می رود

به گزارش وبلاگ آوای چکاوک، دفتر ریاست جمهوری لبنان در پاسخ به سخنان امروز مامور تشکیل کابینه لبنان و اصرار وی برای تشکیل دولت فراحزبی گفت که سعد الحریری می خواهد بر خلاف قانون اساسی و پیمان طائف عمل کند.

دفتر ریاست جمهوری لبنان: الحریری در تشکیل کابینه خلاف قانون اساسی پیش می رود

به گزارش گروه سیاسی وبلاگ آوای چکاوک، دفتر اطلاع رسانی رئیس جمهور لبنان به سخنان امروز مامور تشکیل کابینه این کشور و اصرار وی به تشکیل کابینه ای که آن را کابینه متخصص و فراحزبی خوانده است، واکنش نشان داد.

به گزارش پایگاه خبری النشره، دفتر اطلاع رسانی ریاست جمهوری لبنان در بیانیه ای بیان کرد: بار دیگر سعد الحریری مامور تشکیل کابینه لبنان از سالروز شهادت پدرش رفیق الحریری سوء استفاده کرد تا با ایراد نطقی ناکامی ها در تشکیل کابینه لبنان را توجیه کند.

وی اضافه نمود: سخنان امروز الحریری مملو از مغالطه ها و گفته های نادرستی است که اصلا نیازی نیست بخواهیم جوابش را بدهیم، زیرا جمع بندی نتایج 14 جلسه رایزنی (میان مامور تشکیل کابینه با رئیس جمهور لبنان درباره تشکیل دولت آینده) در یک بیانیه ممکن نیست.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری لبنان آمده است: می توان به این نکته اشاره نمود که اعترافات الحریری در اظهارات امروز خود به تنهایی موید این موضوع است که او به وسیله تشکیل کابینه درصدد تحمیل آداب و رسوم جدیدی مغایر با اصول و قانون اساسی و منشور آشتی ملی است.

به دنبال انفجار بندر بیروت در مرداد ماه گذشته و استعفای دولت حسان دیاب، سعد الحریری مامور تشکیل کابینه جدید این کشور شد؛ اما با وجود اینکه چهار ماه از آن موقع گذشته، اما هنوز الحریری پیروز به تشکیل دولت نشده است.

الحریری تا به امروز 14 جلسه رایزنی با رئیس جمهور لبنان داشته است، اما هنوز توافقی میان دو طرف بر سر تشکیل کابینه حاصل نشده است و در همین حال موج اعتراضات به شرایط نامناسب معیشتی نیز همچنان ادامه دارد.

بر اساس قانون اساسی لبنان نامزد نخست وزیری از طائفه سنی انتخاب می گردد و رئیس مجلس آن را به اعضای مجلس معرفی نموده و موافقت اولیه آن ها را کسب می نماید و سپس این نامزد نخست وزیری مامور تشکیل کابینه می گردد که البته برای تشکیل کابینه باید موافقت رئیس جمهور و جریان های سیاسی و رای اعتماد دو سوم اعضای مجلس را به دست آورد.

این در حالی است که الحریری بار دیگر بر تک روی و تشکیل کابینه ای به تعبیر خود فراحزبی و مغایر با قانون اساسی لبنان و منشور آشتی ملی (پیمان طائف) تاکید دارد.

کارشناسان، دخالت های آمریکا و عربستان سعودی در مسائل داخلی لبنان و سرسپردگی بعضی جریان های سیاسی غرب گرای لبنانی را علت ادامه بحران سیاسی لبنان می دانند.

مأمور تشکیل کابینه در لبنان امروز بر اهمیت تشکیل دولت تکنوکرات و فراجناحی و حزبی تأکید کرد.

او به مناسبت سالروز ترور پدرش که نخست وزیر اسبق لبنان بود، در حساب توییتری خود نوشت که راهکار برای برون رفت از بحران در لبنان موجود، معروف و آماده است و کافی است که به گفته او، دکمه دولت متخصصان فراحزبی زده گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دفتر ریاست جمهوری لبنان: الحریری در تشکیل کابینه خلاف قانون اساسی پیش می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دفتر ریاست جمهوری لبنان: الحریری در تشکیل کابینه خلاف قانون اساسی پیش می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید