راهنمای سفر به اهواز

به گزارش وبلاگ آوای چکاوک، راهنمای سفر به اهواز | آشنایی با جاهای دیدنی اهواز

برای بسیاری از کسانی که با شهر اهواز آشنایی دارند با شنیدن نام این شهر، جاذبه های تاریخی و طبیعی آن تداعی می گردد چرا که اهواز شهری است که مملو از جاذبه های تاریخی و طبیعی است. برای بعضی نیز شهر اهواز به معنی رود کارون، سمبوسه های خوش طعم این شهر و آفتاب سوزان آن است.

راهنمای سفر به اهواز

با این حال، شهر تاریخی اهواز از بنای مشخص التجار گرفته تا مقبره علی بن مهزیار اهوازی، بناهای قدیمی و جاذبه های گردشگری متنوع و فراوانی دارد.

طبق کتیبه های باستانی، اهواز قدیمی ترین شهر خوزستان است. در شهر اهواز 40 بنای تاریخی به ثبت ملی رسیده اند. رود کارون که از میان اهواز می گذرد و این شهر را به دو بخش تقسیم می نماید، یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری اهواز محسوب می گردد.

اهواز یکی از کلان شهرها و شهرهای مهم گردشگری ایران است.

چطور به اهواز سفر کنیم؟

امروزه اهواز یکی از مناطق مهم ترانزیتی کشور است که به وسیله زمینی و هوایی با شهرهای مهمی از جمله آبادان، خرمشهر، بندر امام خمینی و بندر ماهشهر در ارتباط است. علاوه بر اینکه اهواز در نزدیکی شهرهایی مانند شلمچه و چزابه، بازارهای مرزی و ترمینال های ایران قرار گرفته است، تردد بازرگانان، مسافران و زائران کربلا مستقیما روی این شهر تاثیرگذار است.

برای سفر به اهواز و دسترسی به جاذبه های گردشگری آن از راه های مختلفی می توانید به این شهر سفر کنید:

سفر به اهواز با هواپیما

آسان ترین روش برای سفر به اهواز خرید بلیط هواپیما اهواز است. به طور متوسط روزانه 70 پرواز داخلی و بین المللی به شهر اهواز انجام می گردد. فرودگاه بین المللی اهواز روزانه پروازهای مستقیمی به شهرهای مهم ایران از جمله تهران، شیراز و اصفهان دارد. همچنین هر هفته از این فرودگاه پروازهایی به مشهد، دبی و کویت انجام می گردد. از جمله ایرلاین هایی که در فرودگاه اهواز به مسافران خدمات رسانی می نمایند می توان به ایران ایر، هواپیمایی آسمان، ماهان ایر، هواپیمایی کاسپین، هواپیمایی ایران ایرتور، هواپیمایی آتا، هواپیمایی کارون، کیش ایر، اترک، قشم ایر، تابان و زاگرس اشاره نمود.

سفر به اهواز با اتوبوس

در بسیاری از شهرها، برای سفر به اهواز می توان از اتوبوس استفاده کرد. چندین ترمینال اتوبوسرانی در اهواز وجود دارد:

  • ترمینال زاگرس
  • ترمینال خلیج فارس
  • ترمینال سیاحت (ترمینال سه راه خرمشهر)
  • ترمینال تپه اهواز

سفر به اهواز با قطار

قطارهای راه آهن تهران خرمشهر از شهر اهواز عبور می نماید و در ایستگاه راه آهن این شهر توقف دارند. روزانه سه قطار از این راستا عبور می نمایند. علاوه بر این برای رفتن به بندر امام نیز می توانید از قطاری که از ایستگاه راه آهن کارون اهواز عبور می نماید بهره ببرید.

سفر به اهواز با ماشین

به وسیله آزاد راه های اصفهان، شیراز و تهران می توان با ماشین به اهواز سفر کرد. از شمال اهواز می توانید به تهران، از شرق به اصفهان و شیراز، از جنوب به آبادان و خلیج فارس، از جنوب شرقی به بوشهر و سواحل خلیج فارس سفر کنید.

جاذبه های گردشگری اهواز

از مهم ترین مکان های تاریخی اهواز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

رود کارون

رود کارون عظیم ترین، پرآب ترین و طولانی ترین رودخانه ایران است. رود کارون تنها رودی است که به آب های بین المللی و اقیانوس های دنیا راه دارد. زمانی که رود کارون پرآب بود تنها رود کشتیرانی ایران محسوب می شد. بر روی رود کارون پل های زیادی ساخته شده و این رود یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری اهواز محسوب می گردد.

پل سفید اهواز

پل سفید اهواز در حقیقت نماد و نشانه شهر اهواز محسوب می گردد. پل سفید را به دلیل وجود قوس ها و معلق بودن آن، با نام های پل معلق و پل هلالی نیز می شناسند. این پل 501 متری تماما از فلز ساخته شده و با رنگ سفید بر روی رود کارون خودنمایی می نماید. پل سفید اهواز قدیمی ترین پل هلالی فلزی خاورمیانه است و در فهرست عظیمترین پل های معلق خاورمیانه در رده هشتم قرار گرفته است.

پل سیاه اهواز

نخستین پل اهواز که بعدها به دلیل رنگ آن به پل سیاه اهواز معروف شد، در سال 1308 ساخته شد. این پل 1050 متری بر روی پل کارون قرار گرفته است و جزء میراث ملی کشور محسوب می گردد. همزمان با ساخت راه آهن سراسری در ایران این پل نیز برای وصل کردن خط راه آهن بندر امام خمینی به راه آهن سراسری خرمشهر ساخته شد. پل سیاه در دوره های مختلف نقش های متفاوتی داشته است. این پل در خلال جنگ دنیای دوم تاثیر به سزایی در پیروزی متفقین داشت و به همین دلیل به پل پیروزی نیز مشهور است.

آرامگاه علی بن مهزیار

مقبره علی بن مهزیار در محله قدیمی اهواز قرار گرفته است. علی بن مهزیار فقیه و دانشمند اهل تشیع و یکی از پیروان امام رضا (ع) بوده است. آرامگاه علی بن مهزیار در سال 201 هجری قمری در نزدیکی رود کارون ساخته شد و با بقعه فیروزه ای رنگ خود شب ها جلوه ای خاص به آسمان اهواز می بخشد. بسیاری از مراسم های مذهبی در این آرامگاه برپا می شوند.

مشخص التجار

بنای مشخص التجار اهواز که در خیابان 24 متری این شهر قرار گرفته است، مربوط به دوره قاجار است. مشخص التجار یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی اهواز است. این بنا در گذشته کارونسرای تاجر مشهور حاج محمد تقی مشخص التجار بوده است. درهای این بنا که در ساحل رود کارون ساخته شده است، سال ها به روی گردشگران بسته بود اما در سال های اخیر بازدید از این بنا برای عموم آزاد شده است. مشخص التجار در سال 1377 به ثبت آثار ملی ایران رسید.

سرای دادرس

خانه تاریخی دادرس که مربوط به دوره قاجار است، در مرکز شهر اهواز و در خیابان عبدالحمید قرار گرفته است. چندین خانه در این محله قدیمی اهواز وجود دارد که مربوط به دوره قاجار و پهلوی هستند. خانه دادرس یکی از میراث ملی کشور محسوب می گردد.

خانه ماپار

این خانه قدیمی مربوط به اوایل دوره پهلوی است و در خیابان فردوسی اهواز قرار گرفته است. این خانه 2 دوطبقه یک زیرزمین سنگی، دیوارهایی آجری، دو حیاط و دو حوض فیروزه ای دارد. شاید چیزی که بیش از هرچیزی در این خانه در نظر اول توجه بازدیدنمایندگان را به خود جلب کند، وجود دو درخت تنومد و عظیم در وسط حیاط این خانه است که به شکل عجییبی خم شده اند اما همچنان پایدار و سبز مانده اند. این خانه در سال 1380 به ثبت آثار ملی ایران رسید.

بازار عبدالحمید

بازار عبدالحمید اهواز، قدیمی ترین بازار این شهر است که در خیابان ناظمی (نظیرپور) قرار گرفته است. کاروانسرای شیخ خزعل هم در بازار اهواز واقع شده و می توانید با رفتن به بازار اهواز از این کاروانسرا هم دیدن کنید. زمانی بازار عبدالحمید که بیش از یک قرن قدمت دارد، مهم ترین مرکز خرید اهواز محسوب می شد.

بلندترین آبشار مصنوعی خاورمیانه

با سفر به اهواز از بلندترین آبشار مصنوعی خاورمیانه هم می توانید دیدن کنید. این آبشار بر روی هفتمین پل اهواز ساخته شده است. این آبشار با نورپردازی های فوق العاده خود هنگام شب جلوه ای بسیار زیبا دارد.

تالاب بامدژ

استان خوزستان چندین تالاب دارد. تالاب بامدژ در 40 کیلومتری شمال غربی اهواز قرار گرفته است و وسعت این تالاب 4000 هکتار است. تالاب بامدژ 4 متر عمق دارد و از لحاظ زیست محیطی یکی از ارزشمندترین تالاب های ایران است.

موزه هنرهای معاصر اهواز

موزه هنرهای معاصر اهواز یکی از جاذبه های گردشگری اهواز است که در سال 1388 در دو طبقه و 5 گالری افتتاح شد. در این موزه حدود 70 اثر ارزشمند به نمایش گذاشته شده است.

احتمالا این مطلب را هم بپسندید:

منبع: فلای تودی

به "راهنمای سفر به اهواز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به اهواز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید