سوغات هند؛ دنیای رنگ و بوهای مختلف

به گزارش وبلاگ آوای چکاوک، هر مقصدی قصه ای برای گفتن دارد که در سفر باید کشف کنید. هند کشوری بسیار متنوع و پرجاذبه است و گشت و گذار در دنیای آن تجربه ای نو خواهد بود. به یادگار بردن اشیایی از هند که خاطره آن را زنده کند حسی ماندگار و فوق العاده خواهد داشت به خصوص اگر با دقت از بین سوغاتی های ویژه آن انتخاب کنید که در هیچ کجای دیگر یافت نمی شوند. برای آشنایی با سوغات معروف هند با ما همراه باشید.

سوغات هند؛ دنیای رنگ و بوهای مختلف

1. کفش مجاری

کفش مجاری (Mojari) که به آن جوتی (Jutti) یا ناگرا (Nagra) هم گفته می گردد، کفشی برازنده از شمال هند است که مردم، به خصوص در ایالت پنجاب آن را به پا می نمایند و نمونه های متنوع و زیبایی از آن در خیابان های پنجاب به فروش می رسند. این کفش هم ظاهر و هم راحتی فوق العاده ای دارد و به لباس هندی نمایی دو چندان می بخشد.

2. ادویه کاری

پودر کاری یک سوغاتی اصیل از هند به شمار می آید که اگرچه در همه جا یافت می گردد اما باید بدانید با عطر، تازگی و طعم پودر کاری در هند قابل مقایسه نخواهد بود. تنوع ادویه کاری هند شما را گیج خواهد نمود اما توصیه می کنیم از پودرهای گرام ماسالا (garam masala) خریداری کنید که به مخلوط ادویه های گرم گفته می گردد و در غذاهای مختلف با گوشت یا سبزیجات می توان از آن استفاده کرد.

3. روغن اکالیپتوس

دفعه بعدی که به سرماخوردگی دچار شدید، به سراغ قرص نروید و شیوه هندی ها در مقابله با آن را امتحان کنید. مردم هند در این مواقع روغن اکالیپتوس را از روی دستمال یا به صورت بخور استشمام می نمایند. البته فواید روغن اکالیپتوس به حدی پرشمار است که در این مطلب نمی توان ذکر کرد. از اثر ضد افسردگی تا درمان پلاک دندان می توانید به سراغ اکالیپتوس یا نیلگیری (nilgiri) آن طور که در هند گفته می گردد، بروید.

4. عروسک نخی

این عروسک نخی هندی که به آن کاتپوتلیس (Katputlis) گفته می گردد بسیار جذاب به نظر می رسد به خصوص وقتی نمایش های آن را هم در حین گشت و گذار دیده باشید. کاتپوتلیس معمولاً به صورت زوج ساخته می گردد و تزئین آویزی جالبی برای دیوار اتاقتان خواهد بود. بهترین مجموعه از این عروسک ها را در راجستان خواهید یافت و با قیمت بسیار ارزان در بازارهای خیابانی به فروش می رسد.

5. روغن آیورودا

طب سنتی آیورودا (Ayurveda) برای هر مشکل شما درمانی را سراغ دارد. پس به ایالت کرالا (Kerala) در هند بروید تا روغن های آیورودای اصل را دریافت کنید که تضمین می نمایند عملکردی معجزه آسا خواهد داشت. کرالا به داشتن ادویه جات منحصر به فرد هندی هم شهرت دارد. بازار ادویه عظیم کوچی (Kochi) با تنوع زیاد ادویه جات، حس بویایی شما را شگفت زده خواهد نمود. در مناطق مختلف هند بنا به آب و هوای موجود ادویه های مختلفی کشت می گردد که می توان از آن میان به دارچین، تخم رازیانه، فلفل، زیره، برگ بو و آنقوزه (Asafoetida) اشاره نمود.

6. چای

هند عظیم ترین مصرف نماینده چای در دنیا و دومین صادرنماینده عظیم آن شناخته می گردد. چای نوشیدنی اصلی اغلب مردم است و گیاهان دارویی و ادویه جات دیگر را هم برای بهبود خواص این نوشیدنی بر سلامتی با آن مخلوط می نمایند. یکی از روش های معمول حاضر کردن چای در هند ترکیب کردن آن با شیر و شکر است. بهترین چای هند در دارجلینگ (Darjeeling) و آسام (Assam) کشت می گردد و اگر به این مناطق سر بزنید می توانید چای تازه از مزارع خریداری کنید.

7. محصولات چوب صندل

از سال 1916 در شهر مایسور (Mysore) در جنوب هند صابون چوب صندل فراوری می گردد و این شهر سابقه ای طولانی در فراوری محصولاتی مانند روغن چوب صندل، محصولات آرایشی و غیره از این دسته دارد. محصولات چوب صندل مایسور یکی از بهترین نوع آن شناخته می شوند و بسیار معطر، خوشبو و دلپذیر هستند.

8. ساری

ساری را می توان پرطرفدارترین پوشاک هند دانست که حتی معادل با کل کشور در نظر گرفته می گردد. این پوشیدنی مهم سنتی هندی انواع زیادی دارد و در هر بخش از کشور به یک شکل آن را تهیه می نمایند. ساری باناراسی (Banarasi saree) با زری بافی های طلایی و نقره ای، ابریشم لطیف و گلدوزی های فراوان خود شناخته شده و مخلا (Mekhela) مربوط به ایالت آسام از ابریشم های مخصوص نخی، موگا (muga) و پات (pat) بافته می گردد. ساری تانت (Tant saree)، ساری سبک و ارزان قیمت بنگالی است که برای استفاده در تابستان عالی به نظر می رسد. این موارد تنها تعدادی از ساری های متنوع هند هستند که می توانید جستجو کنید.

9. نقاشی سنتی

سرزمین هنر و فرهنگ در نقاشی هم شما را مجذوب خود خواهد نمود. نقاشی های مذهبی از سوغاتی های پرطرفدار به حساب می آیند. نقاشی مدهوبانی (Madhubani) با انگشت، ترکه چوب، قلم مو، اتوماتیک نوک تیز، چوب کبریت و با استفاده از رنگ و رنگدانه های طبیعی شکل می گیرد و نقوش هندسی چشمگیری دارد. نقاشی وارلی (Warli) توسط قبایل هندی انجام می گیرد و نقاشی تانجور (Tanjore) از جنوب هند به کاربرد رنگ های روشن، یک دست، غنی و ترکیبات نمادین ساده شناخته می گردد.

10. شال پشمینه

بعضی کشمیر (Kashmir) را بهشت روی زمین می دانند. علاوه بر مناظر نفس گیر این منطقه، شال های پشمینه نفیس آن زبانزد هستند. گفته می گردد شال پشمینه مرغوب باید به راحتی بین انگشتان سُر بخورد. علاوه بر شال پشمینه در کشمیر به سراغ زعفران و پاپیه ماشه (Papier Mache) که از صنایع دستی با کاغذ مچاله شده است، بروید.

11. عود

عود در هند به صورت چوبک هایی که به آن ها آگارباتیس (agarbathis) می گویند، سوزانده می گردد. این ماده معطر نقش اساسی در نیایش های کشورهای آسیایی دارد و وقتی می سوزد عطر آن در فضا آکنده شده و دود آن نقش ضدعفونی نمایندگی دارد. همچنین عنوان می گردد که عود بر آرامش اعصاب تأثیر مثبت دارد.

منبع: گردشبان

به "سوغات هند؛ دنیای رنگ و بوهای مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات هند؛ دنیای رنگ و بوهای مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید