شگفت انگیزترین خواص وازلین

به گزارش وبلاگ آوای چکاوک، تنوع گسترده کرم ها و لوسیون های مراقبت از پوست که امروزه در دسترس هستند، نتایج بسیار خوبی را برای پوست به همراه داشته اند. با این حال، یکی از اجزای ساده مشتق شده از نفت خام که به طور طبیعی در سطح زمین وجود دارد، وازلین است. این محصول از بقایای نفتی ساخته شده است که به علت توانایی بالا برای مرطوب کنندگی و درمان مسائل پوست، مورد توجه بسیاری از افراد واقع شده است. به همین علت، در این آنالیز در خصوص خواص وازلین و دلایل استفاده از آن صحبت می کنیم.

شگفت انگیزترین خواص وازلین

وازلین چیست؟

وازلین که با نام پترولاتوم نیز شناخته می گردد، ژل نیمه جامد متشکل از روغن های معدنی و مومی است که از استخراج نفت در سکوهای نفتی و فیلتر کردن ماده روغنی چرب به دست می آید. پس از جمع آوری، ژله نفتی یک ماده بی بو با رنگ روشن در دمای اتاق با قوام کمی سیال است. در سال 1859، زمانی که رابرت چزبرو، شیمیدان مشهور آمریکایی، کارگران نفت را مشاهده کرد که برای تسکین سوختگی، جراحات و بریدگی ها، روی دست ها، پاها و پوست خود یک موم لطیف را می مالیدند، وازلین را به دنیای معرفی کرد.

اصطلاح ژل نفتی مترادف با برند وازلین شد، اگرچه چندین شرکت دیگر نیز این محصول ارزشمند مراقبت از پوست را با نام های دیگر فراوری کردند. وازلین، چیزی نیست جز خود نفت که به طور موثری سلول های پوست را با یک سد بتنی محافظ آب می پوشاند. این لایه متراکم هیدراتاسیون به حفظ رطوبت در بافت های پوستی یاری می نماید. وازلین، بدون شک یک ماده شگفت انگیز برای مراقبت از پوست است که بسیاری از بیماری های پوستی مانند خشکی، اگزما، بثورات پوستی را بهبود می بخشد.

10 تا از برترین خواص وازلین

همه ما از وازلین استفاده نموده ایم و این محصول را به خوبی می شناسیم اما بیایید در خصوص فواید وازلین بیشتر صحبت کنیم:

درمان آسیب های پوستی

زخم های جزئی روی پوست دست ها، پاها و بدن را می توان با استفاده از وازلین به طور موثری برطرف کرد. علاوه بر این، وازلین سد رطوبتی پوست را تقویت نموده که این مهم از ایجاد اسکارهای برجسته در مجاورت پوست آسیب دیده جلوگیری می نماید. پس از شستشو و ضدعفونی کامل ناحیه آسیب دیده، مقداری از وازلین را به آرامی روی پوست بمالید تا فرایند ترمیم بافت تسریع گردد.

جلوگیری از سایش پوست

سایش باعث تحریک و خارش پوست می گردد. این مشکل اغلب به دلیل پوشیدن لباس نامناسب رخ می دهد. سایش می تواند روی گردن (ناشی از یقه لباس)، در زیر بغل، سینه (ناشی از لباس زیر ساخته شده از پشم یا مواد مصنوعی مانند پلی استر) هر جایی از بدن اعم از بازوها، پاها، کمر و نواحی دیگر رخ دهد. وازلین در کاهش تشدید پوست در اثر سایش معجزه می نماید.

مرطوب کردن پوست خشک

وازلین یک ماده جادویی است که راهکار نهایی برای غلبه بر تمام مسائل مربوط به خشکی پوست است. این ماده برای آبرسانی به نواحی خشک صورت و دست ها مفید است و برای استفاده روی انواع پوست، چرب و خشک عالی عمل می نماید. علاوه بر این، وازلین را می توان مستقیماً روی پاها مالید تا ترک های پاشنه پا را با استفاده منظم هر شب و پوشاندن آن با یک جفت جوراب، از بین ببرد. این کار به تأمین رطوبت برای پوست خشک و کدر یاری می نماید.

تسکین اثرات اگزما

نرم نمایندگی عالی یکی دیگر از خواص وازلین است. این ماده برای درمان اگزما، یک اختلال التهابی مزمن که باعث لایه برداری، خشکی و قرمزی پوست می گردد، ارزشمند است. بعد از دوش گرفتن در آب ولرم، نواحی پوستی که دچار اگزما شده اند را خشک کنید، سپس مقداری وازلین روی آن بمالید. این کار رطوبت کافی را به پوست می رساند و التهاب را کاهش خواهد داد و از پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری می نماید.

کاهش چین و چروک

کاهش چین و چروک یکی دیگر از خواص وازلین است. با افزایش سن، نه تنها پوست خشک تر می گردد بلکه خطوط، چین و چروک های ظریف نیز دیده می شوند. وازلین یک ماده مغذی شگفت انگیزی برای گنجاندن در روتین مراقبت از پیری پوست است. زیرا سلول های فرسوده پوست را آبرسانی نموده و به بازیابی و کاهش ظاهر لکه های چروک شده نیز یاری می نماید.

تسکین لب های ترک خورده

از دیگر خواص وازلین می توان به مرطوب کردن لب های ترک خورده اشاره نمود. وازلین می تواند نه تنها برای مرطوب کردن پوست صورت مفید باشد بلکه برای مرطوب کردن لب ها نیز استفاده می گردد. متخصصان بیان می نمایند که وازلین می تواند به طور موقت از پوست و لب های ترک خورده محافظت نموده و به تسکین آن یاری کند.

برای لایه برداری پوست

با نزدیک شدن تابستان، شاید بهتر باشد که با لایه برداری پوست آشنا شوید. دلیل هر چه باشد، لایه برداری پوست مطمئنا ایده آل نیست. این امر مخصوصاً در صورت داشتن پوست خشک یا پوسته پوسته روی صورت اتفاق میفتد که می تواند تأثیری بر روی آرایش و رنگ کلی صورتتان بگذارد. سعی کنید از وازلین برای مراقبت از لایه برداری پوست خود استفاده کنید.

آبرسانی مجدد به ناخن ها

ممکن است از آخرین ترندهای ناخن مانند نحوه مراقبت از کوتیکول آگاه باشید اما آیا می دانستید که وازلین نیز می تواند در سلامت ناخن نقش داشته باشد؟ متخصصان پیشنهاد می نمایند اگر مرتباً مانیکور و پدیکور می کنید، از وازلین روی ناخن ها و کوتیکول هایتان استفاده کنید زیرا این کار به جلوگیری از خرد شدن ناخن ها و کاهش شنمایندگی شان یاری می نماید.

برای ایجاد طراحی ناخن

وازلین می تواند برای طراحی ناخن نیز مفید باشد. اگر در حال اجرای مانیکور ناخن هستید یا نمی توانید خطوط را هنگام رنگ کردن ناخن های خود به طور کامل پاک کنید، از وازلین دور ناخن های خود استفاده کنید. ناخن های خود را طبق برنامه لاک بزنید، سپس وازلین را پاک کنید. سپس هر لاکی که روی ناخن های شما مانده باشد نیز با آن پاک می گردد.

برای محافظت از سوختگی های جزئی

در نهایت، می توان از خاص وازلین برای محافظت موقتی از سوختگی های جزئی استفاده کرد. پس از فرو بردن ناحیه سوخته در آب خنک تا 10 دقیقه، متخصصان توصیه می نمایند برای مراقبت از سوختگی های درجه یک در منزل، وازلین را دو تا سه بار در روز روی محل سوختگی خود بمالید.

عوارض وازلین

در حالی که از خاصیت وازلین گفتیم در ادامه به عوارض آن نیز اشاره می کنیم. عوارض وازلین به توضیح زیر هستند:

  • آلرژی: بعضی افراد در صورت استفاده از فرآورده های نفتی حساس تر هستند و ممکن است دچار آلرژی شوند. هنگام استفاده از وازلین، همواره مراقب تحریکات و واکنش های نامطلوب باشید.
  • عفونت ها: عدم خشک شدن پوست یا تمیز کردن مناسب پوست قبل از استفاده از ژل پترولیوم می تواند باعث عفونت قارچی یا باکتریایی گردد.
  • خطرات آسپیراسیون: قبل از استفاده از وازلین در اطراف بینی، به خصوص در بچه ها، با پزشک خود مشورت کنید. استنشاق روغن های معدنی ممکن است باعث پنومونی آسپیراسیون گردد.
  • منافذ مسدود شده: قبل از استفاده از وازلین، مطمئن شوید که پوست خود را به خوبی تمیز نموده اید تا خطر جوش زدن و مسدود شدن منافذ را کاهش دهید.

کلام آخر

این احتمال وجود دارد که مادرتان سال ها در خصوص خواص موادی مانند آلوئه ورا، جوش شیرین و وازلین به شما گفته باشد. پس بهتر است یک شیشه وازلین را همواره در کابینت آشپزخانه خود داشته باشید تا از فواید آن بهره مند شوید. اکنون می دانید که خواص وازلین چیست و چطور می توانید از این ماده جادویی برای برطرف مسائل پوستی از جمله خشکی، چین و چروک، اگزما و خشکی لب و غیره استفاده کنید.

منبع: اسنپ مارکت

به "شگفت انگیزترین خواص وازلین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شگفت انگیزترین خواص وازلین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید