چه زمانی باید از منبع آب (مخزن آب) در ساختمان استفاده کنیم؟

به گزارش وبلاگ آوای چکاوک، تعداد ساختمان هایی که اقدام به نصب منبع آب پلی اتیلن می نمایند، در چند سال گذشته رو به رشد بوده است. بنابراین می توان پیش بینی کرد که این تصمیم در برخی شرایط می تواند واقعاً گره گشا باشد. اما رایج ترین دلایل استفاده از مخزن آب در ساختمان چیست؟ در این مطلب با هم می بینیم.

چه زمانی باید از منبع آب (مخزن آب) در ساختمان استفاده کنیم؟

مخزن آب پلی اتیلن چیست؟

یکی از پرکاربردترین مواد پلیمری که در حوزه قالب گیری دورانی از آن استفاده می گردد، پلی اتیلن است. مخازن آب نیز از همین مواد ساخته می شوند که به آنها مخزن پلاستیکی هم می گویند. چگالی این مخازن بالا است و می توانند یک لایه یا چند لایه باشند.

این مخزن ها ظرفیت مشخصی از آب را در خود ذخیره می نمایند و بعد با یا بدون پمپ، آب را به داخل واحدهای ساختمان راهنمایی می نمایند. بنابراین آپارتمان ها در واقع آب مصرفی خود را از این مخزن دریافت می نمایند و نه مستقیماً از شبکه آب و فاضلاب شهری. می توانید انواع مخزن آب را در اینجا ببینید.

مخزن های پلی اتیلن، در سایزها و شکل های مختلفی فراوری می شوند. هر چه مخزن بزرگ تر باشد، تعداد دفعاتی که خالی می شوند و باید پر شوند نیز طبیعتاً کمتر است. اما اگر بنا به دلایلی آب داخل مخزن خالی شده و بیرون بریزد، هر چه مخزن بزرگ تر باشد، خسارات ناشی از آن نیز بیشتر خواهند بود.

دلایل استفاده از مخزن آب در ساختمان

آب ذخیره شده در مخازن پلی اتیلن را می توان برای اهدافی چون مصارف خانگی و روزانه، آشامیدن، آبیاری باغ و باغچه و … استفاده کرد. اما واقعاً چرا تعداد زیادی از ساختمان ها تصمیم می گیرند مخزن آب نصب نمایند؟ در چه صورتی نصب مخزن آب می تواند برای ساختمان ما نیز تصمیم خوبی باشد؟ در ادامه رایج ترین دلایل نصب مخزن آب در ساختمان را آنالیز می کنیم.

  1. برطرف مشکل افت فشار آب
  2. سکونت در شهرهای یا محله هایی با قطعی آب مکرر
  3. ذخیره سازی آب باران
  4. اطمینان از تمیز بودن آب شرب
  5. قابلیت انعطاف پذیری محل نصب منابع
  6. اطفاء حریق
  7. قابلیت تعمیر راحت تر

1/ برطرف مشکل افت فشار آب

برخی ساختمان ها به صورت دائمی با مشکل فشار کم آب روبرو هستند که می تواند ناشی از تأسیسات غیر استاندارد یا زیاد بودن تعداد واحدها و طبقات و … باشد. گاهی نیز فشار آب به دلایلی به صورت موقتی دچار افت می گردد؛ دلایلی مانند: نشتی لوله ها، گرفتگی لوله ها، جرم گرفتن تجهیزات، مصرف بیش از حد آب به وسیله اهالی ساختمان و … .

عده ای برای مقابله با این مشکل به نصب پمپ روی شبکه آب و فاضلاب روی می آورند. اما این کار نه تنها غیرقانونی است؛ بلکه احتمال مکش آب آلوده به داخل شبکه آب شرب ساختمان را نیز افزایش می دهد.

برترین راهکار برای فشار پایین آب، نصب منبع آب است. اگر این مخزن را در محل و با ارتفاعی استاندارد نصب کنید، حتی به پمپ هم احتیاج نخواهید داشت.

2/ سکونت در شهرهای یا محله هایی با قطعی آب مکرر

در فصل های گرم سال که مصرف آب در کل کشور افزایش پیدا می نماید، برخی از شهرها و منطقه ها با قطعی آب روبرو می شوند. بنابراین بسیاری از اهالی ساختمان های این نواحی تصمیم می گیرند که با نصب یک منبع آب، بحران قطعی آب را کنترل نمایند. به این ترتیب که آب از قبل به یاری پمپ داخل مخزن ذخیره شده و در ساعات قطعی آب، به آپارتمان ها راهنمایی می گردد.

3/ ذخیره سازی آب باران

یکی از رایج ترین و البته جالب ترین دلایل استفاده از مخزن آب در ساختمان، ذخیره سازی آب باران است. چراکه به یاری منابع ذخیره آب، می توان یک سیستم برای جمع آوری آب باران راه اندازی کرد.

مهم ترین هدف ذخیره سازی آب باران، استفاده از آن برای کشاورزی یا باغبانی است. البته از این آب حتی در ماشین لباس شویی، ماشین ظرف شویی، کولرهای آبی و … هم می توان استفاده کرد. اما استفاده اول، رایج تر است. با این کار هم در هزینه های قبوض آب صرفه جویی می گردد و هم یاری بزرگی به طبیعت خواهید کرد.

4/ اطمینان از تمیز بودن آب شرب

در برخی منطقه ها آب مصرفی در حد کافی تمیز نیست. تا جایی که گاهی باعث ایجاد عوارضی مانند گیجی، خستگی و سردرد شوند. در مواردی که آلودگی آب شدیدتر است، ممکن است بیماری های نظیر وبا، هپاتیت و … نیز مشاهده شوند.

برای جلوگیری از بروز چنین مسائلی در این منطقه ها، می توان یک منبع آب مقاوم نصب کرد. منبعی که از نفوذ ذرات گرد و غبار و جریان های آب آلوده به داخل آب مصرفی جلوگیری کند.

5/ قابلیت انعطاف پذیری محل نصب منابع

شبکه انتقال آب مصرفی ساختمان ها در زیر زمین قرار دارند. وجود این شبکه در پایین ترین محل یک ساختمان به خودی خود می تواند باعث بروز مسائل مختلف گردد. این در حالی است که منابع آب را می توان هر جایی از ساختمان نصب کرد. حتی روی پشت بام که بالاترین ارتفاع ساختمان است و آب رسانی را راحت تر می نماید.

6/ اطفاء حریق

سیستم های اطفاء حریق کاربردشان مهم تر از چیزی است که تصور می کنیم. این سیستم ها می توانند آتش را در نطفه خفه نموده و از همه خسارات و آسیب های احتمالی جلوگیری نمایند. بنابراین به عنوان یک تدبیر برنامه ریزی شده برای مقابله با آتش سوزی، می توانید یک منبع ذخیره آب داشته باشید. سپس در صورت لزوم آتش سوزی، از این ذخیره آب برای خاموش کردن بهره ببرید.

7/ قابلیت تعمیر راحت تر

این یک قانون کلی است که تجهیزاتی که به جای توکار بودن یا زیر زمین بود، روکار و دم دست هستند، راحت تر تعمیر می شوند. برای مثال رسیدگی به لوله های روکار، بسیار راحت تر از تعمیر و نگهداری لوله های توکار است.

همین امر در خصوص تأسیسات شبکه آبی ساختمان ها نیز صدق می نماید. وقتی یک منبع آب را به عنوان واسطه اصلی شبکه آب خود نصب می کنید، تعمیر و نگهداری نیز در صورت بروز نشتی و مسائل دیگر راحت تر خواهد بود.

مخزن های آب کجای ساختمان نصب می شوند؟

مخزن های آب ساختمان ها معمولاً در پشت بام یا پارکینگ و موتورخانه نصب می شوند. در صورتی که امکان نصب مخزن را در پشت بام دارید، توصیه می کنیم که همین مکان را انتخاب کنید. چراکه وجود مخزن در ارتفاعی بالاتر از طبقات ساختمان، باعث می گردد که گرانش زمین و فشار ثقلی نیز به راهنمایی آب به داخل شبکه یاری نمایند. در این صورت کارایی این مخزن ها در عمل بیشتر خواهد شد.

البته اگر تصمیم دارید مخزن را روی پشت بام نصب کنید، ابتدا باید تحمل پذیری وزن مخزن را روی پشت بام آنالیز کنید. اگر ساختمان استانداردی داشته باشید که مقاومت کافی را در برابر باد و طوفان و سایر عوامل محیطی داشته باشد، زمین پشت بام می تواند وزنی بین 300 تا 500 کیلوگرم را در هر متر مربع خود تحمل کند.

تهیه منبع ذخیره آب از عرضه نماینده های مجاز و استاندارد

اگر تصمیم دارید که برای ساختمان مسکونی یا اداری خود منبع آب پلی اتیلن تهیه کنید، می توانید از محصولات البرزمخزن بهره ببرید. تفاوتی ندارد که چه ظرفیتی را برای مخزن آب در نظر دارید یا می خواهید چه قدر هزینه کنید. می توانید انواع مخزن های پلی اتیلن را در ابعاد و انواع مختلف در بین محصولات البرزمخزن ببینید و تهیه کنید. برای آغاز کافیست به وب سایت البرزمخزن به آدرس alborzmakhzan.com مراجعه کنید و برای گرفتن مشاوره رایگان با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

با توجه به اینکه تمامی محصولات عرضه شده در سایت البرزمخزن، از محصولات شرکت تهران پلیمر یارا تامین می شوند، از بابت کیفیت و همینطور گارانتی آنها اطمینان کامل خواهید داشت. به علاوه می توانید توضیحات کاملی درباره نصب و نگهداری مخازن پلی اتیلنی در سایت البرزمخزن مطالعه کنید و برترین بهره از محصول خریداری شده خود را ببرید. بعلاوه این فرصت وجود دارد که سوالات خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید تا در اسرع وقت متخصصین این مجموعه، جوابگوی شما باشند. از همراهی شما سپاسگزاریم.

منبع: فوت و فن

به "چه زمانی باید از منبع آب (مخزن آب) در ساختمان استفاده کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه زمانی باید از منبع آب (مخزن آب) در ساختمان استفاده کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید