گالیکش، از آبشارهای بی نظیر تا غار 100هزار ساله

به گزارش وبلاگ آوای چکاوک، ویژگی های طبیعی چون آبشارهای بی نظیر و نیز قرارگیری یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های بشر در گالیکش استان گلستان موجب شده تا این شهرستان به عنوان بهشتی برای طبیعت گردان و تاریخ دوستان به ویژه در فصل بهار و تابستان شناخته گردد.

گالیکش، از آبشارهای بی نظیر تا غار 100هزار ساله

هم زمان با شروع فصل بهار در سراسر کشور جلوه های بی نظیری از شکوه آفرینش پدیدار می گردد و هرساله با شروع این فصل به ویژه اردیبهشت ماه، روستاهای دهستان نیلکوه به خصوص روستای پادلدل شاهد رویش شقایق های سرخی است که منظره زیبایی را ایجاد می نماید. گویا که نقاش عالم، رنگ های این دشت را متفاوت از دیگر دشت ها آفریده است.

گالیکش یکی از شهرستان های استان گلستان و در حدفاصل بین مینودشت و کلاله واقع شده و محل تلاقی سه استان گلستان، خراسان شمالی، سمنان است.

واژه گالیکش از گیاهی به نام گالی گرفته شده که در این منطقه می روییده بدین سبب آن را گالی کش (کش به معنی کاشتن) گفته اند و وجه تسمیه دیگر آن این که وزش بادهای شدید و متناوب در تمام فصول پاییز و بخشی از زمستان، سبب شده که در زمان های گذشته مردم پشت بام های منازل خود را با گیاه گالی بپوشانند، بدین علت آن را گالیکش می خوانند.

با توجه به شواهد باستان شناسی انجام گرفته در گالیکش، استقرار انسان ها از پیش ازتاریخ تا به امروز در این منطقه تداوم داشته است. وجود آثار تاریخی ارزشمند در این شهرستان موجب شده تا بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی این منطقه را به ویژه در فصول بهار و تابستان برای سیاحت انتخاب نمایند. تا به امروز در این شهرستان 86 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که دراین بین محوطه غار وسط دل دل یا کیارام با قدمتی 100 هزارساله (دوره پارینه سنگی میانی) به عنوان یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های بشر مطرح است.

شهرستان گالیکش به واسطه موقعیت جغرافیایی که از دو بخش کوهستانی و جلگه ای تشکیل شده است، دارای جاذبه های طبیعی متنوع و فراوانی است. پارک ملی گلستان یکی از این جاذبه های طبیعی است که به دلیل ویژگی های خاص در فهرست آثار طبیعی ایران قرار گرفته است و از گونه های خاص گیاهی و جانوری، منابع آبی متعدد نظیر چشمه ها، رودخانه ها و آبشارهای زیبایی برخوردار است.

نیلکوه، کوهی با ارتفاع بیش از یک هزار و 350 متر در شرق استان گلستان واقع در گالیکش است که از منظره ای چشم نواز و هوایی دلپذیر و طبیعتی زیبا برخوردار بوده و از طرف شرق٬ جنوب شرقی و جنوب به گالیکش مشرف است. این کوه از آن رو به این نام، خوانده می گردد که از فاصله دور به رنگ نیلی است. سیستانی های محلی نیز این کوه را کوه رستم می نامند و ازاین رو نماد و سمبل مردم گالیکش به شمار می رود.

نیلکوه نه تنها به سبب زیبایی منحصربه فردش بلکه به خاطر نقشی که در تعادل محیط زیست و حمایت از حیات وحش در منطقه ایفا می نماید برای مردم منطقه بسیار حائز اهمیت است.

به دلیل قرارگیری آبشارهای بی نظیری چون آبشار آق سو، آبشار کرنگ کفتر، آبشار گلستان و آبشار لوه در گالیکش، این شهرستان به یکی از مکان های بی نظیر استان برای طبیعت دوستان تبدیل شده است.

شاید یکی از نکات جالب چشمه ها و آبشارهای شهرستان گالیکش، نام گذاری و وجه تسمیه آن هاست. چشمه آب دیوانه در 17 کیلومتری شرق گالیکش در روستای کرنگ کفتر واقع شده است. این چشمه به دلیل این که در برخی از ساعات شبانه روز به طرز عجیبی بی آب شده و بعد از مدتی کاملاً پرآب می گردد، افراد محلی آن را چشمه آب دیوانه می نامند و یا چشمه لال که در فاصله 27 کیلومتری شرق شهر گالیکش واقع شده است به این دلیل که آب این چشمه در سکوت کامل از درون کوه بیرون آمده و بدون صدا از وسط جنگل پس از طی مسیری کوتاه به سد گلستان می ریزد، به این نام خوانده می گردد.

با توجه به شرایط امروز حوزه گردشگری، سفرهای سیاحتی مقدور نیست اما با پیروزی هر چه سریع تر بر کرونا ویروس، اگر قصد سفر به استان گلستان و شهرستان گالیکش را داشتنید، موزه حیات وحش میرزا بایلو را از دست ندهید، این موزه در ابتدای پارک ملی گلستان قرار داشته و تقریباً از تمام گونه های جانوری در حیات وحش پارک ملی یک نمونه را برای حفظ و بازدید علاقه مندان در خود جای داده است.

منبع: میراث آریا

به "گالیکش، از آبشارهای بی نظیر تا غار 100هزار ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گالیکش، از آبشارهای بی نظیر تا غار 100هزار ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید