اولین واکسن برای زنبورهای عسل در آمریکا تایید شد ، آیا این واکسن از بحران جهانی گرده افشانی خواهد کاست؟

به گزارش وبلاگ آوای چکاوک، زنبورداران آمریکایی به زودی به واکسنی خواهند داشت که می تواند کندوهای آنها را از مخرب ترین بیماری امروزی زنبورهای عسل، نجات دهد.

اولین واکسن برای زنبورهای عسل در آمریکا تایید شد ، آیا این واکسن از بحران جهانی گرده افشانی خواهد کاست؟

این دارو به وسیله شرکت زیست فناوری Dalan Animal Health طراحی شده است تا از بیماری ناخوشایند آمریکایی (AFB) جلوگیری کند، یک بیماری مسری که به وسیله یک باکتری تشکیل دهنده هاگ Paenibacillus larvae ایجاد می گردد.

واکسن خوراکی به صورت ژل به غذای زنبورهای کارگر کندو اضافه می گردد و از این طریق به ملکه هم می رسد.

این عامل بیماری زا یا پاتوژن تنها یک میزبان شناخته شده دارد : لارو زنبور عسل. متاسفانه هنگامی که کندو آلوده می گردد، ریشه کن کردن آن بسیار سخت است. تنها راه موثر برای خلاص شدن از شر باکتری ها، آتش زدن همه چیز است: کندو، ابزار و خود زنبورها.

هر اسپور قارچی که نسوزد می تواند تا 70 سال یا بیشتر زنده بماند و آماده آلوده کردن کلنی بعدی زنبورهای عسل باشد. متاسفانه، این باکتری می تواند در عرض سه هفته، کل یک کندو را آلوده کند و فرصت کمی برای زنبورداران باقی می گذارد.

در سال 2022، شرکت دالان یک کارآزمایی بالینی در خصوص ایمنی و اثربخشی واکسن انجام داد که نتایج بسیار خوبی داشت. این دارو نه تنها از کارگران و ملکه در برابر مرگ ناشی از بیماری AFB در آزمایش محافظت کرد، بلکه با حفاظت از تخمدان های زنبور ملکه، به نسل بعدی هم مصونیت داد.

وزارت کشاورزی ایالات متحده یک مجوز مشروط دو ساله برای واکسن زنبور عسل دالان داده و احتمال تمدید آن هم زیاد است.

ترور تاوزر، زنبوردار و عضو هیئت مدیره انجمن زنبورداران ایالتی کالیفرنیا ، گفت: این یک گام هیجان انگیز برای زنبورداران است، زیرا ما به درمان آنتی بیوتیکی متکی بوده ایم که اثربخشی محدودی دارد و به زمان و انرژی زیادی برای اثربخشی احتیاج داشت.

کاهش جهانی جمعیت زنبور عسل یک مسئله جدی در دنیای مدرن ما است. در ایالات متحده، تکنیک های کشاورزی فشرده، آفت کش های مضر و تغییرات آب وهواییمنجر به کاهش 90 درصدی جمعیت زنبور عسل از سال 1962 شده که منجر به بحران جهانی گرده افشانی شده است.

این مشکل نه تنها زیست بوم های طبیعی را در موقعیت آسیب پذیری قرار داده، بلکه یک سوم عرضه جهانی غذا را هم در خطر انداخته.

مطالعه اخیر دانشگاه هاروارد که در دسامبر سال گذشته منتشر شد، نشان داد که گرده افشانی ناکافی باعث کاهش 3 تا 5 درصدی فراوری میوه، سبزیجات و آجیل شده.

در نتیجه، بسیاری از مردم برای دسترسی به گزینه های غذایی سالم با مشکل روبرو می شوند که منجر به مرگ بیش از 427000 نفر بر اثر بیماری می گردد.

بر اساس مدل های تحقیقاتی محققان هاروارد، کشورهای کم عایدی با کاهش بازده محصولات، عایدی قابل توجهی را از دست می دهند که به طور بالقوه تا 30 درصد کل ارزش کشاورزی شان کاهش می یابد.

مردم کشورهای با عایدی میانه و بالاتر هم از تأثیرات سلامتی این بحران در امان نیستند. چون این کشورها هم واردکننده محصولات کشاورزی هستند.

پس واکسنی که از زنبورهای عسل محافظت کند، می تواند ما را هم در امان نگه دارد.

منبع: Perspectives Environmental Health

منبع: یک پزشک

به "اولین واکسن برای زنبورهای عسل در آمریکا تایید شد ، آیا این واکسن از بحران جهانی گرده افشانی خواهد کاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین واکسن برای زنبورهای عسل در آمریکا تایید شد ، آیا این واکسن از بحران جهانی گرده افشانی خواهد کاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید