بررسی14 تیمی شدن لیگ برتر از زبان عضو هیئت رئیسه فدراسیون والیبال

به گزارش وبلاگ آوای چکاوک، محمود افشاردوست در گفت وگو با خبرنگاران درباره برگزاری رقابت های لیگ برتر والیبال با حضور 14 تیم گفت: از دو منظر درباره این موضوع صحبت می کنم؛ ابتدا با توجه به اینکه عضو هیئت رئیسه فدراسیون هستم، طبیعی است که بسیاری از موضوعات و تصمیمات فدراسیون که مربوط به هیئت رئیسه است، در آن مطرح شود. تلاش بر این است که شرایطی را فراهم کنیم تا تصمیمات به سود والیبال باشد. دوم آنکه به عنوان فردی که از سال 66 که به عنوان بازیکن و مربی در باشگاه و تیم ملی دارای مسئولیت بوده ام، صحبت می کنم. والیبال ایران در مقطعی از زمان، بحث توسعه را مد نظر قرار داد تا والیبال در تمام ایران همه گیر شود و مخاطبان و علاقه مندان زیادی را در خانواده ها جذب کند. همچنین استفاده از پتانسیل بسیاری از شهرها مد نظر بود.

بررسی14 تیمی شدن لیگ برتر از زبان عضو هیئت رئیسه فدراسیون والیبال

عضو هیئت رئیسه فدراسیون والیبال اظهار کرد: به همین دلیل در آن مقطع زمانی تصمیم بر این بود که تعداد تیم های زیادی در مسابقات لیگ برتر شرکت کنند تا شهرهای زیادی درگیر والیبال و لیگ برتر شوند و توجه تلویزیون، رادیو و سایر اصحاب رسانه را به خود جلب کنند؛ بنابراین این تصمیم گرفته شد که تصمیم درستی بود.

افشاردوست تأکید کرد: با توجه به شرایط کنونی والیبال، عدم پایداری تیم ها، عدم ثبات مدیریت در باشگاه ها، عدم حضور بخش خصوصی (تعداد کم) و موضوعاتی که به زیر ساخت ها مربوط می شود، حضور 14 تیم در لیگ برتر والیبال آن هم در 30 سال گذشته که اتفاقی در زیرساخت برخی از شهرها رخ نداده، مناسب نیست.

وی در ادامه گفت: منظور من کتمان کردن توانایی برخی استان ها نیست، خواهشاً از این صحبت های من سوءبرداشت نشود؛ همه استان ها افراد تلاشگری دارند اما واقعیت آن است که در بسکمک از استان ها زیر ساخت لازم برای لیگ برتر وجود ندارد، ساختار قانونمند برای باشگاه های استان ها و لیگ برتر نداریم و تشکیلاتی که در آن هزینه ها و سرمایه گذاری همخوانی داشته باشد، وجود ندارد. باشگاه هایی نداریم که از بخش خصوصی وارد مسابقات شوند و در کنار هزینه، درآمد خوبی نیز داشته باشند یا حداقل هم تراز باشند.

افشاردوست اضافه کرد: در حال حاضر والیبال در ایران توسعه پیدا کرده است، شرکت 8 تا 10 تیم در لیگ برتر مناسب است و در کنار آن می توانیم چهار تیم را در لیگ دسته یک شرکت دهیم. باید لیگ دسته یک را قوی تر کنیم تا مسابقات با کیفیت بالایی برگزار شود. برای داشتن لیگی با کیفیت، هر تیم باید حداقل 20 بازیکن باکیفیت در اختیار داشته باشد و 14 تیم نمی تواند چنین شرایطی را داشته باشد. ضمن احترام باید بگویم برخی از تیم ها این توانایی فنی را ندارند.

دبیر اسبق فدراسیون والیبال ادامه داد: حضور 14 تیم در مسابقات باعث برگزاری دو مسابقه در هفته خواهد شد ولی اگر 8 تا 10 تیم در مسابقات حضور داشته باشند، شاهد برگزاری هفته ای یک بازی باکیفیت هستیم و این به تیم ملی کمک خواهد کرد چرا که ما سال آینده بازی های المپیک را در پیش داریم و برگزاری لیگ باکیفیت به آماده سازی تیم ملی کمک خواهد کرد.

وی درباره کمبود بازیکن توانمند گفت: باشگاه ها در مقطعی از زمان کمبود بازیکن را با جذب بازیکن خوب خارجی جبران می کردند اما در حال حاضر چنین شرایطی وجود ندارد. سؤال این است که در پست پاسور، چند بازیکن تراز اول در اختیار داریم؟ قبول دارم که بازیکنان بااستعدادی وجود دارند، اما صحبت ما درباره لیگ برتر است. در پست های مختلف چه تعداد بازیکن باکیفیت فنی بالا حضور دارند که بتوانند بازیکنان ملی حاضر در لیگ را تحت فشار قرار دهند؟ ممکن است هر ساله ستاره هایی ظهور کنند و بحثی در آن وجود ندارد باید این موضوع را مدیریت کنیم تا لیگ برتر قوی تر شود. اگر بتوانیم لیگ دسته یک را قدرتمندتر کنیم، تیم های صعودکننده به لیگ برتر کیفیت خوبی خواهند داشت و باعث افزایش رقابت و سطح کیفی لیگ خواهد شد.

افشاردوست در پاسخ به این سؤال که خرید حق انتشار توسط تیم ها باعث تضییع حق تیم های قهرمان در لیگ دسته یک می شود یا خیر؟ اضافه کرد: سازوکاری برای ورود به لیگ برتر نداریم چرا که دلایل مختلفی دارد که فقط بخشی از آن مربوط به فدراسیون و دلایل دیگر خارج از تصمیم فدراسیون است. از آنجایی که سازوکار مشخصی وجود ندارد، ممکن است هر سال شاهد چنین تغییراتی باشیم، برخی تیم ها از ادامه حضور در لیگ برتر انصراف دهند و امتیازشان را در اختیار تیم دیگر قرار دهند.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون والیبال با تأکید بر سازوکار ورود به لیگ و تیمداری در باشگاه ها گفت: ساختار قانونمندی در بسکمک از باشگاه ها وجود ندارد. ممکن است یک باشگاه با علاقه مندی یک مدیر در لیگ برتر شرکت کند و سال بعد به دلیل تغییر مدیریت، از حضور در لیگ انصراف دهد.

افشاردوست در پاسخ به این سؤال که آیا بهتر نیست فدراسیون تضمین مناسبی را از باشگاه ها بگیرد؟ بیان نمود: فدراسیون یک مرجع اجرایی است نه قضایی و برای دریافت ضمانت، در نهایت باید به دستگاه قضا مراجعه کند. شاید رایزنی بین فدراسیون های ورزشی، وزارت ورزش و دستگاه قضایی بتواند این مشکل را حل نماید. بسکمک از مسائل در حال حاضر وجود دارد که فدراسیون با آن دست و پنجه نرم می کند. اینکه یک باشگاه نخواهد بدهی خود را پرداخت کند و تصمیم به انحلال بگیرد، همچنان در والیبال پابرجا است.

وی ادامه داد: ابتدا باید تشکیلات اداری باشگاه در استان ها شکل بگیرد و سپس فدراسیون می تواند تصمیمات اداری بگیرد چرا که می داند با کدام باشگاه و تشکیلات روبرو است که باید به آن رجوع کند. در حال حاضر بیشتر باشگاه ها فقط تیمداری می کنند، منابع مالی فقط در حد اسپانسر اداره می شود و وقتی باشگاهی وجود نداشته باشد، جایی برای ضمانت پول نیست؛ باید پشتوانه و تشکیلات درآمدزایی داشته باشند که به راحتی بتوان با آنها روبرو شد.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون والیبال در پاسخ به این سؤال که تبصره 14 تیمی شدن لیگ در آئین نامه ذکر شده، آیا این به تصویب هیئت رئیسه رسیده است یا خیر؟ گفت: در جلسه هیئت رئیسه که مربوط به اساسنامه بود، داورزنی برخی از بندها را مطرح کرد، پیش از جلسه اساسنامه را ندیده بودیم و بخش هایی از آن را فقط در سایت خواندم و متوجه این موضوع شدم بنابراین داورزنی و همکاران حاضر در کمیته رویدادها و مسابقات اصلاحات را انجام دادند.

وی در سرانجام گفت: به طور کلی، کمیته رویدادها و مسابقات تعدادی از افراد را به عنوان ذی نفع دارد که یکی از آنها باشگاه ها و استان ها است. طبیعی به نظر می رسد که باید نظر باشگاه ها گرفته شود، سپس در جلسه هیئت رئیسه بررسی و در نهایت در مجمع عمومی سالیانه به تصویب برسد که این یک فرایند قانونی است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "بررسی14 تیمی شدن لیگ برتر از زبان عضو هیئت رئیسه فدراسیون والیبال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی14 تیمی شدن لیگ برتر از زبان عضو هیئت رئیسه فدراسیون والیبال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید