برگزاری رویداد ملی شهر هوشمند در زادروز فارابی

به گزارش وبلاگ آوای چکاوک، مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران درصدد است تا در زادروز ابونصر فارابی در آذرماه رویداد روز ملی شهر هوشمند 1400 خواهد نمود و طی آن سامانه رتبه بندی شهرهای ایران در حوزه هوشمند سازی رونمایی می گردد.

برگزاری رویداد ملی شهر هوشمند در زادروز فارابی

دکتر امین فرجی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و رییس مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران را مرکز تحقیقاتی در دانشگاه تهران دانست که به مدت 2 سال در حال فعالیت است و گفت: از ابتدای تاسیس این مرکز، فضای تعاملی را میان بخش های مختلف برای ایجاد شهر هوشمند ایجاد کردیم.

وی ایجاد کمیته ملی شهر هوشمند را یکی از اقدامات این مرکز نام برد و یادآور شد: کارفرمای این کمیته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده است و ما به عنوان دبیرخانه این کمیته، فاز اول آن را اجرایی کردیم و وارد فاز دوم این طرح شدیم.

فرجی، آشنایی بازیگران فعال در زیست بوم هوشمندسازی با یکدیگر و جلوگیری از انجام کارهای موازی را از اهداف ایجاد این کمیته دانست و یادآور شد: این کمیته فضایی را ایجاد خواهد نمود که بازیگران این حوزه به دور جمع شوند و بر این اساس از سال گذشته برگزاری رویداد روز ملی شهر هوشمند 1400 را در دستور کار قرار دادیم.

وی علت انتخاب روز 4 آذر ماه هر سال را زادروز ابونصر فارابی واعظ نظریه آرمان شهر مطرح نمود و گفت: ما به وسیله دانشگاه تهران در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کردیم که این روز در تقویم کشور به عنوان یک روز ملی ثبت گردد که تا به امروز اجرایی نشده است، ولی ما از سال گذشته برگزاری رویداد شهرهوشمند را شروع کردیم.

رییس مرکز تحقیقات شهر هوشمند با بیان اینکه این رویداد در سال گذشته به علت کرونا به صورت مجازی برگزار گردید، ادامه داد: برای برگزاری این رویداد در امسال پیش نشست هایی را در حوزه های شهر هوشمند، حمل و نقل، استارت آپ ها و آموزش شهر هوشمند برگزار کردیم و رویداد اصلی در روز پنج شنبه 4 آذر ماه با حضور بخش های خصوصی و دولتی در اتاق ایران و اتاق تهران برگزار خواهد شد.

برنامه های جنبی شهر هوشمند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران از رونمایی از سامانه رتبه بندی شهرهای هوشمند در ایران در رویداد ملی شهر هوشمند اطلاع داد و گفت: این سامانه در این مرکز راه اندازی شده و قرار است در رویداد رونمایی گردد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در کشور شهر هوشمند داریم که بتوانیم رتبه بندی کنیم، شرح داد: یکی از موضوعاتی که در این زمینه مطرح می گردد، این است که وقتی موضوعی چون هوشمند سازی در کشور مطرح می گردد به طور هیجانی بخش های مختلف به این سمت می فرایند و تصور بر این است که اگر چند پارامتر اجرایی گردد، شهر هوشمند ایجاد شده در حالی که به این صورت نیست.

فرجی با اشاره به تجارب جهان در زمینه هوشمندسازی شهرها، گفت: در بسیاری از کشورها علی رغم تحولات گسترده در این حوزه، اعلام می نمایند که ما در ایجاد شهرهای هوشمند در سطح الفبای آن هستیم و ما هنوز به این سطح هم نزدیک نشده ایم.

وی با تاکید بر ضرورت ارائه معیارهایی برای سنجش حداقلی برای هوشمندسازی شهرها، خاطر نشان کرد: این معیارها می تواند مشوق هایی در این زمینه باشد تا شهرها خود را بر اساس این معیارها مقایسه نمایند و این سامانه می تواند معیارها و استانداردهای هوشمندسازی شهرها را ارائه دهد. بر اساس این معیارها و استانداردها، شهرهای کشور می توانند شرایط خود را در حوزه های پسماند، حمل و نقل و غیره بسنجند و ببینند که چه گام هایی در این زمینه برداشته اند.

جایزه شهر هوشمند به جمع جوایز نوآوری اضافه می گردد

رییس مرکز تحقیقات شهر هوشمند با اشاره به حضور سخنرانانی از کشورهای امریکا و اسپانیا در این رویداد، یادآور شد: برگزاری دو پنل حکمرانی هوشمند و تحول هوشمند از دیگر برنامه های این همایش به شمار می رود.

فرجی از اعطای جایزه شهر هوشمند در رویداد روز ملی هوشمندسازی شهرها در سال آینده اطلاع داد و گفت: در رویداد امسال رونمایی از سند شهر هوشمند، زیست بوم شهر هوشمند و معرفی و رونمایی از بعضی دستاوردهای این مرکز اجرایی خواهد شد.،مهر

منبع: ایران آنلاین

به "برگزاری رویداد ملی شهر هوشمند در زادروز فارابی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری رویداد ملی شهر هوشمند در زادروز فارابی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید