بیشتر افراد کاسب الحسین شده اند تا ذاکرالحسین(ع)

به گزارش وبلاگ آوای چکاوک، خبرنگاران/تهران 58 سال روی تخت حسینیه های زواره تعزیه خوانده و تنها عشق به مولایش او را در این راه نگه داشته و معتقد است باید به معنای واقعی ذاکر الحسین بود نه کاسب الحسین.

بیشتر افراد کاسب الحسین شده اند تا ذاکرالحسین(ع)

سید حسین هاشمی نسب متولد 1334 به خاطر عشق و علاقه ای که به رشته تعزیه خوانی و ارادتی که به اهل بیت علیه السلام دارد، حدود 58 سال است که به عنوان یکی از تعزیه خوانان قدیمی و قهار در منطقه و در هر شهر مدینه السادات زواره اصفهان به ایفای نقش مخالف می پردازد.

به گفته خودش وقتی که تازه پا به عرصه تعزیه خوانی گذاشت، زیر نظر هیچ استادی نبوده، اما رفته رفته از استادان و تعزیه خوانانی چون استاد خلیل سلامی، سید علی شاهمرادی، شیخ حبیب الله عاصمی، ملارضا کردی زاده، سید حبیب الله عقدایی و غیر که در حال حاضر متاسفانه هیچ کدام در قید حیات نیستند؛ دوره هایی از تعزیه خوانی را آموخته است.

فرد تعزیه خوان خود باید مخترع سبک باشد

هاشمی نسب در گفت و گو با وبلاگ آوای چکاوک، گفت: در رشته تعزیه خوانی الگو دریافت و تقلید از دیگر تعزیه خوانان خوب است اما معتقدم که فرد تعزیه خوان خود باید مخترع سبک باشد.

وی در ادامه به مقایسه سبک جدید و سبک قدیمی تعزیه خوانی پرداخت و گفت: در قدیم از طبل و شیپور و دهل و... در تعزیه خوانی زیاد استفاده نمی شد و فضای حزن و اندوه غنی تر بوده، ولی با گذشت زمان تغییراتی در نسخ خطی ایجاد شده و بعضا تعزیه خوانی رنگ تشریفاتی به خود گرفته اما همواره یادآوری حادثه کربلا کم یا زیاد، ساده یا باتکلف، بوده و ادامه دارد.

وی در رابطه با قدمت تعزیه خوانی نیز توضیح داد: تعزیه خوانی از دوران صفویه در زمان ناصرالدین شاه رایج شده است؛ هرچند هنر تعزیه در ایران به مرور زمان دستخوش تغییرات زیادی شده، اما توانسته جزء زیباترین و پر قدمت ترین هنرهای عامه ایرانیان باشد.

این تعزیه خوان شهر زواره با ابراز این عقیده که ناصرالدین شاه ارادت زیادی به ائمه (ع) داشت ، اضافه کرد: از جمله آثاری که تا به امروز از ناصرالدین شاه در اماکن متبرکه مثل کربلا و سامرا به یادگار مانده می توان به این ابیات که خود وی سروده اشاره نمود:

خرم دلی که منبع انهار کوثر است

کوثر کجا ز دیده پر اشک بهتر است

نام حسین و کرب و بلا هر دو دلرباست

نام علی اکبر از آن دلرباتر است

رفتم به کربلا به سر قبر هر شهید

دیدم که تربت شهدا مشک و عنبر است

هر یک شهید مرقدشان چهار گوشه داشت

شش گوشه یک ضریح در آن هفت کشور است

هاشمی نسب گفت: تعزیه خوانی در عصر انقلاب و در زمان مرحوم شریعتی حرام اعلام شد و دلیل اصلی شان این بود که در تعزیه خوانی مردها لباس زنانه به تن نموده و در نقش حضرت زینب سلام الله تعزیه خوانی می کردند و بر این باور بودند که تعزیه خوانی موجب وهن اسلام می گردد، برای همین من تعزیه خوانی را مدتی رها کردم تا اینکه یکی از مراجع فتوا دادند که اگر تعزیه خوانی موجب وهن اسلام نگردد، هیچگونه مسئله ای ندارد و بنده طبق همین فتوا دوباره تعزیه خوانی را ادامه دادم.

باید با صداقت تعزیه خواند

وی در ادامه به ذکر خاطراتی از دوران تعزیه خوانی خود پرداخت و اضافه کرد: یه شب سرد زمستان که نزدیک صفه نخل مشغول درست کردن آتش جهت گرم کردن فضای حسینیه بودم همان لحظه گویی صدایی به گوشم خورد که گفت سید تو امشب باید در نقش مخالف، تعزیه خوانی کنی و یه یاد دارم آن موقع به دلیل این که قدم بنده انقدر کوتاه بود در چکمه هایم کمی پارچه گذاشتند که قد من بلندتر به نظر برسد و آن شب من تعزیه خوانی در نقش مخالف را انجام دادم و تا حالا هم ادامه دارد.

این تعزیه خوان، اعتقاد مردم به اهل بیت و نوکران ایشان خصوصا تعزیه خوانها و التماس دعای مردم به آنها برای حل مسائل و برطرف گرفتاریهایشان و به ویژه زمانی که مسائل آنها حل می گردد، را از بهترین حس و حال های خود در زمان تعزیه خوانی مطرح نمود.

وی با بیان این که باید با صداقت تعزیه خواند، گفت: بنده در این زمینه فقط به عشق امام حسین علیه السلام تعزیه می خوانم، ولی متاسفانه الان بیشتر افراد کاسب الحسین شده اند تا ذاکرالحسین(ع).

هاشمی نسب در ادامه با اشاره به نام ملاحسین حَجی، حسن عباس جعفر، مشهدی ملارضا شهریار که از تعزیه خوانان قهار زواره بوده اند، گفت: از آنجایی که مردم زواره ارادت خاصی به اهل بیت و ایام محرم و صفر دارند، حسینیه های زیادی ساختند و معتقدم هر چراغی برای سیدالشهدا در هر جایی روشن گردد، مادرش حضرت صدیقه طاهره(س) در آنجا حضور پیدا خواهند کرد.

تعزیه خوانان جوان و نوجوان زواره روی اسلوب تعزیه نمی خوانند

وی در رابطه به شروع تعزیه خوانی جوانان و نوجوان زواره ای و با اشاره به این که کار آنها را نمی پسندم، چرا که زیاد روی اُسلوب تعزیه نمی خوانند، گفت: متاسفانه این عزیزان تا به امروز از بنده برای کارشان یاری نخواسته اند، ولی اگر درخواست یاری نمایند، چون باقیات و صالحات می گردد حاضرم به آنها یاری کنم.

هاشمی نسب اضافه کرد: با توجه به این که نسل جدید به ویژه قشر جوان و نوجوان زیادی در زواره علاقه مند به حرفه تعزیه خوانی هستند، از مسئولین می خواهم که این قشر را حمایت نموده و کلاس هایی در شهر دایر نمایند که آنها نخواهند هزینه زیادی را برای گذراندن دوره در این بخش صرف نمایند.

نباید سال جاری مراسم محرم را به طور کامل تعطیل کرد

این تعزیه خوان با اشاره به شیوع بیماری کرونا در دنیا و ایران گفت: شاید سال جاری در زواره تعزیه ای برگزار نگردد، ولی نباید محرم و مراسم آن را به طور کامل تعطیل کرد و اگر هم قرار است مراسمی برگزار گردد باید این کار با رعایت اصول بهداشتی انجام گردد نه اینکه خودسرانه و بدون پروتکل ها صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تا به امروز از قِبل تعزیه خوانی امرار معاش نموده اید یا نه، گفت: بنده کاسبم و کارم آزاد است. مثلا میوه فروشی، درخت فروشی و قالی فروشی نموده ام، ولی هیچ گاه نخواسته ام از راه تعزیه خوانی پولی بدست آورم. بنده تنها از روی عشق و علاقه به امام حسین(ع) به تعزیه خوانی می پردازم.

هاشمی نسب در سرانجام با بیان این که در زمان تعزیه خوانی حس خوبی دارم، گفت: عزاداری هایی که صورت می گیرد قطعا همه از عنایت امام حسین(ع) است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بیشتر افراد کاسب الحسین شده اند تا ذاکرالحسین(ع)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیشتر افراد کاسب الحسین شده اند تا ذاکرالحسین(ع)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید