خبرنگاران مشاور اردوغان: اظهارات السیسی شگفت آور است

به گزارش وبلاگ آوای چکاوک، تهران- خبرنگاران- یاسین اوکتای مشاور رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه شنبه شب در واکنش به تازه ترین سخنان عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر مبنی بر قانونی بودن هرگونه دخالت مستقیم قاهره در امور لیبی، این اظهارات را شگفت آور و تعجب آور خواند.

خبرنگاران مشاور اردوغان: اظهارات السیسی شگفت آور است

اوکتای در توییتی نوشت: شب و روز تهدید به استفاده از زور می کنند؟ آیا آن ها کمک ها و حمایت های در طول بیش از پنج سال گذشته خود به ژنرال حفتر کودتاچی را فراموش کرده اند؛ در حالی که نتیجه آن را جهان می داند.

وی ادامه داد: شگفت آور و تعجب آور است که برخی از آن ها همچنان به دنبال بهانه برای به حمله لیبی می گردند ... سؤال این است که آیا در صورت حمله به لیبی، مسائل داخلی و خارجی آن حل خواهد شد یا اینکه شرایط بدتر می شود؟

مشاور اردوغان ادامه داد: کسانی که روز تا شب لیبی را تهدید به حمله می کنند باید بدانند که آنجا دولتی دارد که از سوی جامعه جهانی و کشورهای عربی به رسمیت شناخته شده است و بارها در ارتباط با دخالت نظامی مصر مخالفت کرده و در عین حال از همکاری سیاسی با قاهره استقبال کرده است... برای چه دنبال ژنرال های جنگ می گشت و نه صلح؟

رییس جمهوری مصر روز شنبه در بازدید از یک پایگاه نظامی دریایی در نزدیکی مرز لیبی، گفته بود که هر گونه دخالت مستقیم مصر در لیبی قانونی است.

السیسی ادامه داد: شهرهای سرت واقع در شمال لیبی و پایگاه هوایی الجفره (واقع در مرکز لیبی) خط قرمز است و ما آماده ایم که به مردم لیبی کمک و از آنها حمایت کنیم.

وی اظهار کرد: در صورتی که مردم لیبی از ما به خواهند که وارد عمل شویم، جهان بداند که مصر و لیبی کشوری واحد با منافع و امنیتی واحد هستند.

رییس جمهوری مصر اضافه کرد: هدف ما محافظت از مرزهای غربی و حمایت از امنیت و ثبات در لیبی به عنوان بخشی از امنیت ملی مصر و دفاع از مردم لیبی خواهد بود.

نیروهای دولت وفاق ملی لیبی شهر ساحلی سرت را در شمال مرکزی لیبی به محاصره در آورده و حتی بخش هایی از آن را از نیروهای ژنرال خلیفه حفتر که مورد حمایت مصر است، آزاد کردند.

لیبی از سال 2011 میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با هدف برکناری معمر قذافی حاکم وقت این کشور، با تنش های سیاسی و درگیری های نظامی بسیار گسترده ای روبه رو بوده است.

این کشور در نهایت به 2 بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج بر سر کار آمده که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد و برخی کشورها از جمله ترکیه، قطر و ایتالیاست و در بخش شرقی و جنوب نیز خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش بر امور مسلط شده است که از سوی کشورهایی مانند عربستان، روسیه، فرانسه، مصر، امارات متحده عربی، یونان و قبرس حمایت می شود.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران مشاور اردوغان: اظهارات السیسی شگفت آور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مشاور اردوغان: اظهارات السیسی شگفت آور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید