خبرنگاران نخست وزیر عراق: برای خودکفایی نظامی کامل کوشش می کنیم

به گزارش وبلاگ آوای چکاوک، بغداد - خبرنگاران - مصطفی الکاظمی نخست وزیر و فرمانده کل قوای عراق در جلسه هیات امنیتی دولت این کشور گفت: طی چندماه گذشته حدود 60 درصد از نظامیان ائتلاف از عراق خارج شدند و نیروهای مسلح نیز کوشش دارند به خودکفایی کامل رسیده و از خارج بی احتیاج شوند.

خبرنگاران نخست وزیر عراق: برای خودکفایی نظامی کامل کوشش می کنیم

به گزارش وبلاگ آوای چکاوک مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق امروز چهارشنبه در نشست مقامات سیاسی و امنیتی عراق از وظایف اساسی دولت برای محافظت و تقویت و بازسازی نهادهای ذکر شده در قانون اساسی سخن گفت که به گفته وی مهمترین آنها ارتش عراق و بقیه دستگاههای امنیتی است.

الکاظمی بیان اینکه روابط برجسته منطقه ای و بین المللی عراق از این کشور حمایت می نماید؛ وی از دو سفر رسمی خود به عربستان و امارات یاد کرد و نیز به هیات های سیاسی سایر کشورها مانند سوییس اشاره داشت که از نظر او حمایت و پشتیبانی این کشور ها را از امنیت عراق نشان می داد.

نخست وزیر عراق به مصاحبهی راهبردی عراق و ایالات متحده آمریکا هم اشاره داشت و گفت: گروه های فنی مدتی است در این زمینه کار می نمایند تا به پرونده های متعددی از جمله سیاست، اقتصاد، بهداشت و فرهنگ که بین دو کشور جاری است، رسیدگی نمایند.

سخنان الکاظمی در پایان به نظامیان ائتلاف آمریکایی حاضر در عراق اختصاص داشت.

وی همکاری امنیتی و حضور نیروهای ائتلاف آمریکایی که به عراق آورده شده اند را حضوری با نقش مهم در مبارزه با داعش عنوان و اعلام نمود که پیشرفت های زیاد در توانایی نیروهای امنیتی عراق و تغییر شکل تهدیدات تروریستی در نیروی زمینی، زمینه را برای خروج نزدیک به 60 درصد از ائتلاف آمریکایی در ماه های سپری شده از عمر دولتش فراهم کرد که این موضوع عراق را قادر ساخته تا به زودی بی احتیاج به نیروهای نظامی خارجی گردد بطوریکه این حضور به نقش های آموزشی و مشاوره ای، پشتیبانی لجستیکی و همکاری اطلاعاتی محدود گردد تا اینکه نهایتا عراق با کوشش فرزندانش به مرحله خودکفایی برسد.

این سخنان الکاظمی در حالی مطرح شد که ساعتی پیش مصاحبهی راهبردی کشورش با آمریکا شروع شده و بعضی ناظران معتقدند آمریکا به دنبال طرح درخواست برای حضور دائمی در عراق است.

همچنین در روزهای گذشته مقامات عراقی از نقش نیروهای ائتلاف آمریکایی در عراق تمجید نموده و خود الکاظمی نیز در چند مصاحبه و مصاحبه به همکاری اطلاعاتی خارجی و یاری در بخش نیروی هوایی کشورش تاکید نمود.

نیروهای ائتلاف آمریکایی در حالی این روزها بخش هایی از پایگاه های نظامی تحت اشغال خود را تحویل ارتش عراق داده و خود را در حال ترک خاک این کشور جلوه می دهند که بعضی از کشورهای عضو آن مانند کانادا بیش از 40 میلیون دلار برای پروژه های نظامی در عراق و سوریه پول جابجا نموده و حضور نیروهای خود را نیز یکسال دیگر تمدید کرد.

هرچند نیروهای ائتلاف آمریکایی امروز و دیروز تجهیزات نظامی پایگاه عین الاسد را که ارزش آنها بیش از 20 میلیون دلار است به عراق تحویل دادند و الکاظمی نیز از کاهش 60 درصدی این نیروها سخن گفت اما هنوز این نیروها حضور گسترده ای در خاک عراق دارند و بعضا با پوشش نهادهای حقوق بشری به تحرکات نظامی می پردازند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران نخست وزیر عراق: برای خودکفایی نظامی کامل کوشش می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نخست وزیر عراق: برای خودکفایی نظامی کامل کوشش می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید