گول سیم های نامرئی ارتودنسی را نخورید

به گزارش وبلاگ آوای چکاوک، معیارهای زیبایی همواره درحال تغییرند. اما بعضی معیارها همیشگی اند؛ مانند زیبایی و سلامت دندان ها. نمی توان از زیبایی حرف زد و تناسب، هنجار و سلامت دندان ها را نادیده گرفت.

گول سیم های نامرئی ارتودنسی را نخورید

سال ها پیش، وقتی افراد به ناهنجاری فک و دندان دچار بودند، چاره ای برای آن نبود. اما به مدد درمان های دندانپزشکی و در رأس آن ارتودنسی، بسکمک از این ناهنجاری ها قابل درمان است. اما همیشه باورهای درست و غلطی در هر نوع درمانی وجود دارد و ارتودنسی هم از این قاعده مستثنا نیست.

برای این که پاسخ درست بسکمک از سوال ها درباره درمان های ارتودنسی را دریابیم با دکتر محمد سیف، دندانپزشک و ارتودنتیست گفت وگو کرده ایم که در ادامه می خوانید.

دوست ندارید بخندید. هروقت هم لبخند می زنید، دستتان را جلوی دهان می گیرید. از نوجوانی تا حالا، لبخندزدن، نقطه ضعف شما بوده است.

چند بار هم عزم تان را جزم کرده اید تا این دغدغه را رفع کنید؛ اما شنیده اید درمان های ارتودنسی حداکثر تا دوره نوجوانی پاسخگوست و حالا از زمان آن گذشته است.

دکتر محمد سیف درباره این باور توضیح می دهد: این باور درست نیست. ارتودنسی هیچ محدودیت سنی ندارد. حدود 6 تا 7 سالگی، برای اولین بار باید دندان ها از نظر نیاز به ارتودنسی بررسی شود. با کمک عکس OPG (عکس برداری کامل از دندان ها)، شرایط فک، دندان ها و جوانه های دندانی مورد بررسی قرار می گیرد و تاحدی می توان مسائل دندانی را شناسایی کرد. اگر در سنی که به آن اشاره شد، مراجعه صورت نگیرد، در رده های سنی بعدی هم امکان مراجعه و درمان وجود دارد با این تفاوت که نوع درمان فرق دارد. برای مثال تا وقتی که امکان رشد اسکلتی وجود دارد، می توان بدون جراحی برای افزایش مقدار فک اقدام کرد. تنها عامل بازدارنده برای درمان ارتودنسی، بیماری لثه یا دندان (پوسیدگی، التهاب لثه، شکستگی دندان و...) است که درمان نشده باشد. نتایج تحقیقات نشان می دهد در ایالات متحده، حداقل یک سوم و حداکثر تا یک دوم بیماران مراجعه کننده برای درمان ارتودنسی را بزرگسالان تشکیل می دهند.

زمان، مسأله ساز نیست

دوست داریم سریع به نتیجه برسیم! به همین دلیل هم خیلی از کارها را نیمه کاره رها می کنیم. بعضی افراد عقیده دارند ارتودنسی، درمانی زمان بر است و شاهد مثال هم می آورند که فلانی و فلانی، درمان را نیمه کاره رها کرده اند. این گفته ها حقیقی است یا بهانه؟

دکتر سیف توضیح می دهد: برای درمان ارتودنسی دو نکته مهم وجود دارد؛ شناسایی مسأله و انتخاب نوع درمان. بنابراین زمان موردنیاز برای درمان بعضی مسائل در بچه ها به سه تا شش ماه زمان نیاز دارد و اگر مشکل خفیف باشد؛ همین مدت زمان حتی برای درمان بزرگسالان هم کافی است. بنابراین هرچه مشکل دندان ها پیچیده تر باشد، فرایند درمان طولانی تر می شود.

او ادامه می دهد: درمان های ارتودنسی گاهی زمان بَر است، اما مراجعی نداشته ایم که به دلیل طولانی بودن فرایند درمان، کار را نیمه کاره رها کرده باشد. از سوی دیگر باوجود طولانی بودن درمان بعضی مراجعان، نیاز به مراجعه روزانه یا هفتگی نیست.

سیم ها همیشه ماندگارند

به کدام روش درمانی اعتقاد بیشتری دارید؟ روش های سالیان دور یا روش های علمی به روز شده؟ بعضی افراد اصرار دارند تا دندانپزشک از روش های خاصی- بیشتر آنچه دیده و شنیده اند- برای درمان آنها استفاده کند! آنها باور دارند که برترین روش درمان، همان است.

دکتر محمد سیف درباره این باور توضیح می دهد: در علم همیشه با پیشرفت روبه رو هستیم و درمان های ارتودنسی هم از این قاعده مستثنا نیستند. درباره سیم ها و بِراکِت های ارتودنسی تبلیغات بسکمک به ویژه از جنبه زیبایی آنها، شامل نامرئی یا شفاف بودن شده است. در این خصوص اگر هم برتری داشته باشند، فقط از جنبه زیبایی آنهاست. اما براساس اصول ارتودنسی و بیومکانیک که در ارتودنسی برای حرکت دندان مدنظر است، کماکان برترین وسایل و تجهیزات، براکت ها و سیم های فلزی هستند.

او اضافه می کند: وسایل تازه هم کارایی لازم را دارند و نباید آنها را رد کرد. علاوه بر اینکه همه وسایل مورد استفاده در کار ارتودنسی درحال تغییر و پیشرفت هستند و امیدواریم انواع تازه هم مانند سیم ها و براکت های فلزی کارایی لازم را پیدا کرده و اطلاع رسانی درست، جای تبلیغات را بگیرد.

نامرئی، حقیقی نیست

تعیین نبودن یا نامرئی بودن یکی از تاکیدهای مراجعان به مطب پزشکان در رشته های مختلف است. برای مثال مراجعان تاکید می کنند که عمل بینی شان تعیین نبوده یا ارتودنسی آنها نامرئی باشد. ارتودنسی نامرئی امکان دارد؟

این ارتودنتیست درباره ارتودنسی نامرئی تأکید می کند: چیزی به نام ارتودنسی نامرئی وجود ندارد.

او ادامه می دهد: در حالت ایده آل، ارتودنسی لینگوآل وجود دارد. در این روش، وسایل مورد استفاده برای ارتودنسی، پشت دندان ها قرار می گیرد. بنابراین از بیرون دیده نمی شود. اما تحمل این نوع ارتودنسی بسیار سخت است. به این دلیل که ابزار در تماس با زبان است. در کارهای تحقیقاتی و کنگره ها درباره این روش صحبت می شود؛ اما به دلیل مسأله ای که به آن اشاره شد و محدودیت های تکنیکی برای رفع مسائل ارتودنسی، اصلا رایج نیست.

دکتر سیف به وسایل مورد استفاده ای که به نام ارتودنسی نامرئی به مراجعان معرفی می شود اما درحقیقت نامرئی نیستند اشاره می کند و می گوید: رنگ این وسایل، کِرم روشن یا تیره است. سیم هایی که در مرحله ای از درمان استفاده می شوند، کاملا فلزی بوده و قابل رویت اند. مهم تر اینکه بیشتر این وسایل کارایی بِراکت های سیمی را نداشته و قیمت آنها بسیار بالاست و در شرایط تحریم کشور ما و در دسترس نبودن برندهای معروف، مسئله ای جدی در استفاده و هزینه آنها وجود دارد. بنابراین نامرئی و شفاف بودن ارتودنسی، ادعایی تبلیغاتی است که فقط باعث سردرگمی بیمار می شود.

دکتر سیف درباره تبلیغ دیگری درباره نامرئی بودن ارتودنسی توضیح می دهد: تبلیغ دیگر درباره اَلاینِرها یا این ویزاَلاین ها است. در این تبلیغ ها، عکس شفافی از پلاکی که شبیه نایت گارد (محافظ دندانی شب) است دیده می شود. این پلاک ها سه ایراد مهم دارند. نخست این که تا وقتی نو هستند، شفافند. دوم این که بسیار بزرگ هستند و سوم این که متحرک هستند و اگر بیمار در استفاده از آن کوتاهی کند، درمان به نتیجه نمی رسد. بنابراین تاکید بر شفاف و نامرئی بودن، با هدف جذب مخاطب است و عملکرد علمی آن، در جایگاه دوم قرار گرفته است.

لق شدن با لق شدن فرق دارد!

افتادن دندان، کابوس بزرگی است. بنابراین وقتی بشنویم ارتودنسی لق شدن دندان را به همراه دارد، برای درمان تردید می کنیم.

دکتر محمد سیف در این باره توضیح می دهد: لق شدن دندان اصطلاحی است که دو وجه کاملا متفاوت دارد. نوعی که در عامه مردم رایج است و باید هم به آن اهمیت داد، لق شدن در اثر از بین رفتن استخوان و لثه دور دندان و کاهش حمایت دندان با لثه و استخوان هاست. این لقی، ناشی از بیماری است که حتی می تواند هشداردهنده وجود بیماری استخوانی در نقاط دیگر بدن باشد که به ناحیه فک و دندان یورش (متازتاز) برده اند.

این دنداپزشک ادامه می دهد: لقی در اثر ارتودنسی، جز ئی از مراحل حرکت دندانی و به خاطر تغییر متابولیسم و ساخت وساز در استخوان اطراف دندان است. با رعایت بهداشت و افزوده نشدن التهاب اضافه، هیچ تخریب و صدمه ای اتفاق نمی افتد. چون لقی- که فقط هم از طریق بیماری قابل احساس است- با درد همراه است، به بیمار توصیه می شود از گاززدن و جویدن غذاهای سفت خودداری کند. به طور استثنا اگر لقی زیادی احساس شود، باید به پزشک گفته شده و دندان ها، معاینه مجدد شده یا با رادیوگرافی وضعت بررسی شود. دلیل این عارضه می تواند ناشی از مسئله ای زمینه ای باشد که البته لقی حاد ناشی از ارتودنسی بسیار نادر است.

مهتاب خسروشاهی - سلامت / روزنامه وبلاگ آوای چکاوک

منبع: جام جم آنلاین

به "گول سیم های نامرئی ارتودنسی را نخورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گول سیم های نامرئی ارتودنسی را نخورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید