امید به افزایش صادرات با تخصیص یارانه سوخت برای حمل محصولات کشاورزی

به گزارش وبلاگ آوای چکاوک، در بودجه 1400 با تصویب مجلس در 10 اسفند ماه 99، یارانه به سوخت حمل بار هوایی میوه و محصولات کشاورزی اختصاص یافت و بدین ترتیب هزینه حمل بار برای این نوع محصولات با یارانه سوخت هزینه حمل مسافر، برابری می نماید.

امید به افزایش صادرات با تخصیص یارانه سوخت برای حمل محصولات کشاورزی

بنابر بند الحاقی به تبصره یک ماده واحده لایحه بودجه 1400، سازمان برنامه و بودجه موظف است به منظور حمایت از توسعه صادرات محصولات کشاورزی به ویژه به کشورهای همسایه و اتحادیه اوراسیا، نسبت به تأمین مالی حمل و نقل هوایی (محاسبه قیمت سوخت هواپیماهای باری حامل محصولات کشاورزی به مقاصد فوق معادل با نرخ سوخت تحویلی به هواپیماهای مسافربری) به میزان 20 درصد اعتبارات جوایز و مشوق های صادراتی و همچنین 2 هزار میلیارد ریال از محل درآمدهای حاصل از حقوق ورودی اقدام کند. شیوه نامه نحوه پرداخت این اعتبارات با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان توسعه تجارت ایران) تدوین می گردد.

سیدعلی حسینی، نایب رئیس کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق ایران با بیان این مطلب که قرار است بر اساس این ماده قانونی در بودجه 1400 هزینه حمل بار هوایی کاهش پیدا کند، این اقدام را در راستای توسعه ظرفیت های تجاری کشور به ویژه در ارتباط با بازارهای همسایه توصیف کرد و گفت: اجرای این قانون تحول بزرگی در صادرات کشور به ویزه صادرات محصولات فسادپذیر ایجاد می نماید.

این فعال مالی در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران یکی از چالش های اصلی در حمل بار هوایی را غیر مالی بودن آن به دلیل گرانی سوخت و محاسبه آن بر اساس قیمت های جهانی مطرح کرد و اضافه کرد: به نظر می رسد این بند از قانون بودجه 1400 می تواند به رشد و توسعه صنعت هوایی کشور در بخش صادرات محصولات کشاروزی یاری کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران سرعت در صادرات انواع محصولات کشاورزی و ایجاد ارزش اضافه کرده در این حوزه را مورد توجه قرار داد و گفت: بدون شک بهره گیری از ظرفیت حمل هوایی بار و ایجاد زمان بندی مناسب و دقیق در این فرایند و اطمینان بخشی به بازارهای هدف درباره نظم پروازها حضور پایدار ایران در کشورهای دیگر را ممکن می سازد و از طرفی زمینه توسعه زیرساخت های فرودگاهی کشور را در بعضی مناطق که ظرفیت صادراتی محصولات کشاورزی را دارد، فراهم می نماید.

نیم میلیارد نفر جمعیت اوراسیا؛ خواستار محصولات کشاورزی ایران

اتحادیه اوراسیا در همسایگی ایران با عضویت 5 کشور روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان با مجموع 20 هزار کیلومترمربع مساحت و حدود نیم میلیارد نفر جمعیت، یکی از بکرترین و جذاب ترین بازارها و همچنین از نظر سلایق خوراکی، از نزدیک ترین کشورها به محصولات کشاورزی ایران است.

گل و گیاهان زینتی، خرما، محصولات صیفی، آبزیان و انواع میوه ها، بیشترین تقاضای خرید را از سوی کشورهای اتحادیه اوراسیا از تولیدکنندگان ایرانی به خود اختصاص داده اند؛ اما با توجه به بُعد مسافت، کمبود کانتینرهای یخچال دار، زیاد بودن زمان فصل سرما و یخبندان در بنادر شمال دریای مازندران تا به امروز نتوانسته ایم آن طور که باید از این ظرفیت استفاده کنیم. از سویی نیز حمل هوایی بار به دلیل گران بودن هزینه سوخت، صرفه مالی ندارد. حال با مصوبه جدید مجلس در قانون بودجه سال 1400 به نظر می رسد امکان کاهش بهای حمل باری این محصولات فراهم گردد و سطح صادرات ایران به کشورهای همسایه رشد یابد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "امید به افزایش صادرات با تخصیص یارانه سوخت برای حمل محصولات کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امید به افزایش صادرات با تخصیص یارانه سوخت برای حمل محصولات کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید